gerami A, vahidi H, ahmadi H, liaghat G. Experimental Analysis of Impact Loading on Sandwich Panels with Glass/Epoxy Composite Faces and Cork Core. Modares Mechanical Engineering 2024; 25 (1) :55-63
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-79035-fa.html
۱- دانشگاه تربیت مدرس
۲- دانشگاه تربیت مدرس ، h_ahmadi@modares.ac.ir
چکیده: (۱۸ مشاهده)
این پژوهش به بررسی تجربی تاثیر پیکربندی لایههای چوبپنبه بر رفتار ضربه ای ساختار ساندویچی با رویه های شیشه/اپوکسی و هسته چوبپنبه میپردازد. سه نوع نمونه شامل: GE8 (کامپوزیت شیشه/اپوکسی 8 لایه بدون چوب پنبه)، LSPC1 (با لایههای 1میلیمتری چوب پنبه متناوب بین لایههای الیاف شیشه) و SPC (با یک لایه 3 میلیمتری چوب پنبه در مرکز) ساخته شده و تحت آزمایش برخورد یک پرتابه با دماغه کروی 9.32 گرمی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که نمونه LSPC1 با بیشترین سرعت حد بالستیک (135 متر بر ثانیه) به طور قابل توجهی از دو نمونه دیگر مقاومتر است. همچنین، این نمونه کمترین میزان آسیب ( برآمدگی، شکاف و جدایش بین لایهای) و بیشترین جذب انرژی (84.9 ژول) را نشان داد. این عملکرد برتر به توزیع یکنواخت لایههای نازک چوبپنبه، جذب انرژی چند مرحلهای در فصل مشترکهای لایههای کامپوزیت/چوب پنبه، تغییر شکل پلاستیک سلولهای چوبپنبه تحت کمانش موضعی و لهیدگی و ممانعت از رشد ترک نسبت داده میشود. این مطالعه نشان میدهد که استفاده از لایههای نازک و متناوب چوب پنبه، راهکاری موثر برای بهبود قابل ملاحظه مقاومت بالستیک کامپوزیتهای شیشه/اپوکسی است و بر اهمیت طراحی مهندسی شده لایهچینی برای دستیابی به عملکرد بهینه در برابر ضربه تاکید دارد. نتایج این تحقیق میتواند در طراحی و ساخت سازه های سبک و مقاوم در برابر ضربه در صنایع هوافضا، خودرو و تجهیزات حفاظتی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکانیک ضربه دریافت: 1403/10/27 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1403/10/10