1- دانشکده مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2- عضو هیات علمی
دانشکده مهندسی هوافضا
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
3- استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده: (4917 مشاهده)
در این مقاله پدیدهی فلاتر در توربوماشین معرفی میشود. دلایل اهمیت بررسی و ویژگیهای آن به عنوان یک ناپایداری دینامیکی آیروالاستیک ارائه میگردد. روشهای متداول آزمون فلاتر پرههای توربوماشین و رهیافتهای مختلف تحلیل آن شرح داده میشود. سپس از رهیافتی برای تحلیل فلاتر استفاده میشود که تنها اثر پایدارکنندگی سیال را در برابر ارتعاش پرهها بررسی میکند. معادلات استفاده شده در این رهیافت و معیار پایداری از دیدگاه ریاضی ارائه میشود که از آن دو مفهوم پایداری محلی و پایداری کلی بهدست میآید. مشخصات تجهیزات آزمون، شرایط مرزی و کمیتهای اندازهگیری شده که با نرمافزار مدلسازی و حل عددی، شبیهسازی و محاسبه شدهاند، ارائه میگردد. حل عددی با نرمافزار CFX ANSYS انجام شده است. استقلال نتایج از مشبندی و تاثیر دو مدل توربولانسی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حل عددی با حل عددی دیگر و نیز آزمون مقایسه شده است که تطابق خوبی با نتایج آزمون دارد. حل عددی برای دو حالت پایا و ناپایا انجام شده است که در حالت ناپایا پاسخ سیال به ارتعاش پره در سه مود ارتعاشی خمش محوری، خمش محیطی و پیچش بهدست آمده است. برای محاسبهی پاسخ کل، از دو روش استفاده و نتایج این دو روش با هم مقایسه شده اند. در انتها ناپایداری محلی محاسبه و نتایج آن به صورت نمودارهایی ارائه شده است که سهم پرههای مجاور را در ناپایداری یک پرهی مشخص نشان میدهد. همچنین ناپایداری کلی نیز برای سه مود ارتعاشی بررسی شده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1394/11/6 | پذیرش: 1395/2/2 | انتشار: 1395/2/29