Nejati M, Shokrollahi S, Shams S. A Comprehensive Model to Compute Incompressible-Subsonic Compressible Unsteady Aerodynamic Loads using Indicial Functions. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (1) :353-364
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-8301-fa.html
نجاتی مهدی، شکراللهی سعید، شمس شاهرخ. ارائه مدل جامع برای محاسبه بارهای آیرودینامیک ناپایای تراکمناپذیر- تراکمپذیر زیرصوت با استفاده از توابع اندیسی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (1) :353-364
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-8301-fa.html
1- دانشجو/ دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- عضو هیئت علمی - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3- عضو هیات علمی/ دانشگاه تهران
چکیده: (4382 مشاهده)
برای محاسبه بارهای آیرودینامیکی ناپایا در جریانهای تراکمناپذیر و تراکمپذیر زیرصوت با استفاده از مفهوم توابع اندیسی مدل جدیدی ارائه میشود. توابع اندیسی، بیانگر بارهای آیرودینامیکی یک بالواره، ناشی از تغییر پله در زاویه حمله و نرخ پیچش میباشند. برای تعیین بارهای آیرودینامیکی درجریان تراکمناپذیر وجود یک تابع اندیسی کفایت مینماید، درحالیکه برای توصیف آنها در جریان تراکمپذیر به چهار تابع اندیسی مستقل نیاز است. در صورت مشخص بودن توابع اندیسی میتوان با استفاده از اصل جمع آثار پاسخهای این توابع و انتگرال دوهامل بارهای آیرودینامیکی ناپایای یک بالواره در حرکتی دلخواه را تعیین نمود. با هدف یکپارچهسازی روابط آیرودینامیک برای همه محدودهای جریان زیرصوت یعنی بازه ماخ صفر تا ماخ 0.8، تقریبی جدید و کارآمد از توابع اندیسی با استفاده از عبارتهای تحلیلی و دادههای عددی موجود ارائه میشود، که علاوه بر تابعیت پیوسته از عدد ماخ دارای شکل مناسبی برای انتقال آنها به سایر نقاط روی بالواره میباشد. با کاهش ضرایب تابع عدد ماخ از 7 به 4 در توابع اندیسی متداول، تعداد ضرایب لازم برای توصیف کامل بارهای آیرودینامیکی از 28 به 16 تقلیل مییابد. سپس، با بهرهگیری از این توابع اندیسی، نمایشی نوین و مناسب مسائل آیروالاستیک از بارهای آیرودینامیکی در محدوده جریانهای تراکمناپذیر و تراکمپذیر زیرصوت توسعه داده میشود. همچنین براساس تئوری نواری و اصلاح شیب منحنی برآ، مدل آیرودینامیک مذکور برای بال سهبعدی تعمیم مییابد. بهمنظور اعتبار سنجی مدل آیرودینامیکی، نمودارهای توابع اندیسی توسعه یافته با نمودارهای موجود در سایر مراجع در اعداد ماخ مختلف مقایسه و مطابقت خوبی بین آنها مشاهده میشود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1395/7/18 | پذیرش: 1395/10/10 | انتشار: 1395/10/28