javanmard E, Mansoorzadeh S, Pishevar A R. A Numerical and Experimental Investigation of Effect of Control Surface Angle on an Autonomous Underwater Vehicle Drag. Modares Mechanical Engineering 2015; 14 (16) :358-366
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-8752-fa.html
1- پژوهشکده زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان
2- هیئت علمی پژوهشکده زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان
3- ریاست دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده: (5485 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تغییر زاویه سطوح کنترلی افقی(سطوح کنترلی استرن) بر میزان نیروی درگ وارد بر ربات هوشمند زیرآبی پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریا به روش تجربی و شبیهسازی عددی و استخراج ضریب هیدرودینامیکی مربوط به آن است. در بخش تجربی پژوهش، مدل یک به یک این ربات درون حوضچه کشش دانشگاه صنعتی اصفهان تحت کشش با زوایای حمله مختلف برای سطوح کنترلی افقی قرار میگیرد. در این آزمونها، سرعت کشش ربات در محدوده سرعت 1 تا 3 متر برثانیه و اتصال مدل به ارابه کشش توسط استروتهایی با مقطع هیدروفویل انجام شده است. در ادامه، نیرو و ضریب درگ وارد بر یک سطح کنترلی این ربات در سرعتهای کشش مختلف و نیز زوایای مختلف استرن به روش تجربی استخراج شدهاند. در بخش عددی پژوهش، آزمونهای تجربی صورت گرفته در بخش آزمایشگاهی توسط کد تجاری سی اف ایکس در سرعت 5/1 متر برثانیه شبیهسازی و نتایج حاصل از آن با نتایج تجربی مقایسه شدهاند. در این مقاله نشان داده شده است که تغییرات نیروی پسا و ضریب نیروی پسای ربات نسبت به زاویه استرن بصورت یک منحنی درجه دوم قابل تخمین است و ضریب هیدرودینامیکی مرتبط با آن، به دو روش تجربی و عددی استخراج شده است. تطابق خوب نتایج حاصل از دو روش نشان داد که میتوان روشهای عددی را در محدوده سرعتهای مورد بررسی جایگزین روشهای پر هزینه تجربی کرد. نتایج حاصله نشان داد که در سرعت 5/1 متر برثانیه با افزایش زاویه سطوح کنترلی به 45 درجه ضریب درگ 174 درصد افزایش مییابد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1393/5/26 | پذیرش: 1393/7/6 | انتشار: 1393/8/24