کارشناس پژوهشی/پژوهشگاه فضایی ایران
چکیده: (۴۸۴۳ مشاهده)
غالباً، در لحظه روشن شدن یک موتور در آزمایشگاه شبیهساز ارتفاع، جریان گازهای احتراقی از هد دینامیکی کافی برای برقراری جریان مافوقصوت در دیفیوزر خروجی گاز این آزمایشگاه برخوردار نیست. در این حالت، وقوع پدیده جریان برگشتی به داخل محفظه خلاء اجتنابناپذیر است. جریان برگشتی گازهای دما بالا به محفظه خلاء، علاوه بر از بین بردن خلاء مطلوب و کاهش دقت اندازهگیریها، زمان راهاندازی دیفیوزر را نیز به تعویق میاندازد و ممکن است به سیستمهای اندازهگیری آسیب برساند. در تحقیق حاضر ابتدا با شبیهسازی عددی فرآیند روشن شدن موتور در داخل یک آزمایشگاه شبیهساز ارتفاع، پدیده جریان برگشتی در این سیستم مورد مطالعه قرار گرفته است. در گام بعدی، با نصب مانع محدود کننده جریان برگشتی با ارتفاع مختلف در محل ورودی محفظه خلاء، تاثیر آن در کاهش نرخ جریان برگشتی و عملکرد راهاندازی دیفیوزر مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، راهکار مانع جریان برگشتی یکطرفه برای اولین بار در این تحقیق ارائه شده و میزان بهبود عملکرد راهاندازی دیفیوزر با راهکار مزبور مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسیهای عددی حاضر نشان میدهد که استفاده از مانع جریان برگشتی عادی علیرغم تاثیر قابل توجه آن در کاهش بیشینه فشار و دمای محفظه خلاء، کاهش چشمگیری در زمان راهاندازی دیفیوزر ایجاد نمیکند. حتی با حضور این مانع حالت پایای مطلوب در محفظه خلاء با تاخیر ایجاد میشود. در حالیکه بکارگیری مانع جریان برگشتی یکطرفه علاوه بر حفظ مزیتهای روش عادی، کاهش قابل توجهی در زمان راهاندازی دیفیوزر و رسیدن به فشار مطلوب در محفظه خلاء ایجاد میکند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک گازها دریافت: 1396/2/5 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/4/22