Jalalifar M, Ghadiri B, Fallah S. Numerical Study of Mid-Span Damper Effect on the Pattern of Flow and Operation of Transonic Compressor Blades. Modares Mechanical Engineering 2017; 16 (10) :218-228
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9544-fa.html
1- دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشجوی دکترا/ دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (5007 مشاهده)
یکی از اهدف مهم و تعیینکننده در طراحی کمپرسورهای سرعت بالای موتورهای هوایی کاهش وزن آنها میباشد. لازمه رسیدن به این هدف، افزایش قابلیت تولید فشار در هر طبقه مجزای کمپرسور میباشد. رایجترین راه برای این منظور استفاده از پرهها با نسبت منظری زیاد است. این پرههای بلند و نازک، در جریان سیال سرعت بالا در معرض ارتعاشات شدید ناشی از ناپایداریهای آیروالاستیک قرار میگیرند. طراحان برای کاهش ارتعاشات مخرب چنین پرههایی، پره های مجاور را توسط دمپر میانی به یکدیگر متصل میکنند. این دمپرها باعث انسداد جریان و افت کارایی توربوماشین میشوند. در مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است کمتر به اثرات دمپر بر شوک پره، گردابه لبه فرار و حاشیه استال پرداخته شده است. در این مقاله، عملکرد آیرودینامیکی یک کمپرسور در دو حالت، یکی بدون دمپر میانی و دیگری با دمپر میانی بررسی و مقایسه شده است. از طرف دیگر، اثرات شوک بر شکلگیری جدایش القاء شده توسط شوک در هر دو مورد بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهند حضور دمپر باعث شده است که بازده آیزنتروپیک کاهش یابد. این دمپر باعث میشود که فشار در ناحیهای به وسعت 2.7% طول پره در اطراف دمپر و روی پره به میزان 33% نسبت به حالت بدون دمپر کاهش یابد. همچنین آشفتگیهای ناشی از دمپر باعث میشوند که الگوی گردابه لبه فرار پره به هم بریزد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1395/3/18 | پذیرش: 1395/6/7 | انتشار: 1395/7/24