مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مطالعه‌ی عددی کوبش گُوِه‌ی صلب به سطح آب در حالت متقارن و نامتقارن با بکارگیری نرم‌افزار اوپِن‌فوم

نویسندگان
1 دانشگاه صنعتی نوشیروانی
2 عضو هیأت علمی/دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده
در این مقاله، مسئله‌ی ورود گُوِه‌ی صلب تحت شرایط مختلف به آب با استفاده از روش تحلیل عددی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این مسئله همچنان بعنوان یکی از موضوعات بنیادی در مطالعات هیدرودینامیکی مطرح بوده و بعنوان مرجعی برای مطالعات پدیده‌هایی نظیر کوبش شناخته می‌شود. محاسبه‌ی دقیق فشار ناشی از پدیده‌ی برخورد به سطح آب می‌تواند در تحلیل مناسب سازه‌ی شناورها بکار گرفته شود. در این پژوهش، با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی بر اساس کد متن‌باز اوپِن‌فوم و حل عددی معادلات حاکم بر سیال دوفازی، متغیرهای مهمی نظیر سرعت و فشار سیال مورد ارزیابی قرار گرفته است. به منظور بررسی صحت نتایج عددی بدست آمده از تحلیل حاضر، مقادیر مربوط به حداکثر فشار و محل و زمان دقیق وقوع آن و همچنین توزیع ضریب فشار در محل برخورد، با نتایج آزمایشگاهی معتبر ارائه شده در سایر پژوهش‌ها مورد مقایسه قرار گرفته است. این بررسی‌ها در سرعت‌ها و زوایای برخود متفاوت انجام شده است. با مقایسه‌ی نتایج حل عددی و مقادیر آزمایشگاهی، خطایی در محدوده‌ی 2 تا 9 درصد مشاهده گردید. علاوه بر آن، متغیرهای مؤثر در مقدار فشار اعمال شده به گُوِه نظیر سرعت ورود به آب و زوایای دِدرایز مختلف بدنه نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical investigation of symmetry and asymmetry rigid wedge slamming using OpenFOAM code

نویسندگان English

Mobin Masoomi 1
Mahdi Yousefifard 2
Abas Ramiar 1
1 Noshirvani University of Technology
2 Assistant Professor of Mechanical Engineering Noshirvani Institute of Technology
چکیده English

In this article, rigid wedge water entry problem under different conditions are evaluated using numerical scheme. It continues to be one of the fundamental issues raised in the hydrodynamics studies and known as a reference for the study of slamming phenomena. The exact calculation of the pressure caused by the slamming phenomenon can be used to analyze the appropriate structural analysis of the ships. In the current study, important variables such as speed and fluid pressure is investigated using computational fluid dynamics method based on the open source OpenFOAM code by numerical solution of the governing equations of tow phase fluid. In order to verify the simulation results obtained from this research, he values of the maximum pressure and t he location and exact time of its occurrence and also pressure coefficient distribution at the impact region have been compared by experimental results of other studies. These investigations have been utilized at different impact velocities and angles. By comparing the numerical results and experimental values, an error was found in the range of 2 to 9%. In addition, variables affecting the pressure applied to the wedge such as water entry velocity and different deadrise angles have been studied.

کلیدواژه‌ها English

Deadrise Angle
OpenFoam
Rigid Wedge
Pressure coefficient