مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی و شبیه سازی عددی رفتار خستگی نمونه‌های دارای تداخل تحت نیروی فشاری پیچ و مهره

نویسندگان
1 دانشگاه تبریز
2 هیئت علمی دانشگاه
چکیده
فرآیند تداخل یک تکنیک مؤثر برای بهبود عمر خستگی اتصالات می‌باشد و بصورت گسترده در صنایع مختلف به ویژه هوا-فضا و صنایع خودروسازی برای افزایش عمر خستگی اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر مطالعات انجام گرفته شده در زمینه تداخل بر روی ورق‌های سوراخ باز انجام شده‌اند. این در حالی است که تداخل در عمل برای اتصالات پیچی هم به کار می‌رود که رفتار متفاوتی در مقایسه با اتصالات با سوراخ باز دارند. اهمیت این پژوهش در گسترش دادن به معلومات موجود در زمینه اتصالات تحت تداخل به مرحله‌ی پس از بستن پیچ و مهره می‌باشد در این مقاله تحقیق جامعی بر روی تأثیر تداخل توأم با پیش‌بار اتصال پیچ و مهره بر عمر خستگی ورق سوراخ‌دار بصورت تجربی و عددی انجام شده است. آزمایش‌های خستگی بر روی آلیاژ آلومینیم 7075-T6 انجام شده است و نمودار تنش-عمر برای نمونه‌ها به دست آمده است. توزیع تنش و کرنش اطراف سوراخ نمونه‌های دارای تداخل و پیش‌بار حین اعمال بار دینامیکی طولی با استفاده از یک مدل المان محدود سه بعدی در نرم‌افزار انسیس تحلیل شده است. نتایج به دست از مدل المان محدود برای توجیه مشاهدات تجربی استفاده شده است. توزیع ‌پیش‌تنش ناشی از تداخل و باز توزیع آن پس از اعمال نیروی فشاری به دست آمده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که اعمال نیروی فشاری پیچ و مهره بر روی نمونه‌های دارای تداخل باعث افزایش عمر خستگی نمونه‌ها شده است. بیشترین بهبود عمر در نمونه‌های تحت پیش‌بار 3409 و 6818 نیوتن بترتیب 2.5 و 7 برابر نمونه‌های تداخل می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental investigation and numerical simulation of the fatigue behavior of interference fitted specimens subjected to bolt clamping force

نویسندگان English

Hadi Taghizadeh 1
Tajbakhsh Navid Chakherlou 2
1 University of Tabriz
چکیده English

Interference fit process, as a popular method, is used in aerospace and automotive industries. General investigation of interference fit has been conducted on plain hole extensively. Nevertheless, interference fitted holes are practically subjected to bolt clamping force which may have different fatigue behavior than the plain hole. The objective of the present study is to extend the present knowledge about the fatigue behavior of interference fitted holes by investigating the subsequent bolt clamping force effect based on the experimental and numerical results. In this paper, Al-alloy 7075-T6 is utilized for fatigue test specimens. In relation to fatigue tests, three dimensional finite element analyses were used to explain the experimental results. By using finite element method, the interference fit process; bolt clamping and subsequent remote cyclic loading were simulated. The fatigue critical stresses on bolt clamped interference fitted (BIF) samples were compared with the corresponding stresses for interference fitted samples. The pre-stress distribution due to interference fitted hole, and its redistribution after bolt clamping forec and its interaction with remote loading were estimated The fatigue test results demonstrate that bolt clamping force applied on the interference fit plays positive effect on fatigue behavior and prolongs the fatigue life. The biggest life improvement for bolt preloads of 3409 and 6818 N is 2.5 and 7 times compared to the only interference fitted specimens, respectively.

کلیدواژه‌ها English

Interference Fit
Aerospace
Bolt clamping force
Finite element
Fatigue Life