مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل سینماتیکی مکانیزم بال‌زن با بال‌های دوتکه براساس آیرودینامیک غیرخطی شبه‌پایا

نویسندگان
1 هیئت علمی دانشگاه تهران
2 استادیار /دانشگاه تهران
3 کارشناسی ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه تهران، تهران
4 مهندسی هوافضا، دانشگاه تهران، تهران
چکیده
دراین مقاله، باهدف محاسبه‌ی نیروهای آیرودینامیکی شبه‌پایای بال‌زن با بال‌های دوتکه به تحلیل سینماتیکی مکانیزم بال‌زدن روبه‌بالا و روبه‌پایین پرداخته می‌شود. ابتدا مکانیزم مناسب برای مدل‌سازی پرواز این پرندگان، با استفاده از الگوی کمپف که علاوه‌بر سادگی مکانیزم ازنظر تعداد درجات آزادی، حرکت بال‌زدن آنها را که شامل حرکت غیر‌هم‌فاز روبه‌بالا و روبه‌پایین هر تکه‌ی بال با پیچیدگی‌های مخصوص به‌خود را نیز شبیه‌سازی می‌کند، انتخاب می‌شود. براین‌اساس موقعیت، سرعت و شتاب زاویه‌ای و نیروهای وارد بر بال داخلی و خارجی به‌صورت تحلیلی به‌دست می‌آید. درادامه تئوری خط‌برآزا که برای پیش‌بینی توزیع نیروی برآ روی بال سه‌بعدی براساس خط گردابه در مرکز آیرودینامیکی مقاطع بال استفاده می‌شود و پیش از این نیز برای حشرات با بال یک تکه استفاده شده‌است، برای اولین‌بار در این تحقیق برای پرندگان با بال دو تکه به کار رفته‌است. با کمک این تئوری، متوسط نیروهای آیرودینامیکی برآ و جلوبرنده‌ی یک بال‌زن با بال دو تکه که به‌صورت کوپل عمل می‌کنند، با محاسبه فروریزش و قدرت گردابه درهر مقطع و سپس انتگرالگیری روی سطح کل بال، برحسب زمان بدست می‌آیند. نتایج بدست آمده برای یک بال‌زن با مشخصات مرغ نوروزی با سرعت پرواز5 متر بر ثانیه و وزن1 کیلوگرم، نشان می‌دهد که هر دو تکه بال در پرواز کروز، برای تامین نیروی برآ برابر با وزن پرنده استفاده می‌شوند. همچنین بال خارجی بیشترین سهم در تولید نیروی جلوبرنده را داراست. نتایج کار حاضر، تطابق خوبی با روش دینامیک سیالات محاسباتی دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Kinematic analysis of articulated flapping wings mechanisms considering nonlinear quasi-steady aerodynamic

نویسندگان English

Shahrokh Shams 1
Babak Mirzavand Boroujeni 2
Seyyed Mohammad Mansoori 3
Mohammad Reza Kazemi 4
1 Department of new sciences and technologis
2 Department of Aerospace Engineering, Faculty of New Sciences and Technologies, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Aerospace Engineering, Faculty of New Sciences & Technologies, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Department of Aerospace Engineering, Faculty of New Sciences and Technologies, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده English

In this paper, with the aim of calculating the Quasi-steady aerodynamic forces of articulated wing, a kinematic mechanism model for flapping wings is presented. First of all, the Kempf patent is used for simulating this mechanism, due to its simplicity and proper simulating of the flapping motion of articulated wings. This motion includes not-the-same-phase upstroke and downstroke motion of each part of wing. The angular position, angular velocity, angular acceleration and forces applied to both inner and outer part of the wing are analytically analyzed. Lifting line theory; that predicts the lift distribution of the three-dimensional wings based on the bounded vortex at the aerodynamic center, and is applied for single part wings of insects in the literature; is applied for articulated wings of birds, for the first time, in the present work. The average aerodynamic forces of articulated wing are obtained by calculating downwash and bounded vortex at each wing section and integrating on the wing surface. The results for an Ornithopter like 1kg gull with 5m/s of cruise speed indicate that both parts of the wing provide the lift. In addition, the outer wing has the main role to produce the thrust against the inner wing. The results show good agreement between the present work and the computational fluid dynamics method.

کلیدواژه‌ها English

Quasi-Steady Aerodynamic
Ornithopter
Articulated wing
lifting line theory
Mechanism