مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل سیستم خنک کاری جداگانه بلوک و سرسیلندر

نویسندگان
1 کارشناس ارشد دانشگاه خواجه نصیرطوسی
2 استادیار دانشگاه تربیت دبیر رجایی تهران
3 دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
چکیده
کاهش مدت زمان گرم شدن موتور احتراق داخلی، باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌شود. داغ ترین نقاط موتور نزدیکی سوپاپ دود و بین سیلندرها قرار دارد. در حالی که ورودی مایع خنک کننده از طریق بلوک می باشد که در دمای پایین تری نسبت به سرسیلندر قرار دارد. در نتیجه خنک‌کاری بلوک بیش از مقدار لازم صورت می گیرد تا از دمای بیشینه در سرسیلندر اطمینان داشته باشیم. از سوی دیگر، کاهش دبی سیال خنک کنند، سبب افزایش دمای بلوک، کاهش میزان مصرف سوخت ویژه ترمزی و کاهش آلاینده‌های HC و CO شده و نیز از طرفی باعث افزایش دمای سرسیلندر شده که سبب ایجاد مشکلاتی از قبیل افزایش میزان تولید NOX می گردد. یک روش برای حل این مشکل، خنک‌کاری جداگانه‌ی بلوک و سرسیلندر میباشد. در این روش مایع خنک‌کننده پس از خروج از پمپ به دو مسیر مجزا برای بلوک و سرسیلندر تقسیم می شود. به این ترتیب می توان دبی سیال مورد نیاز برای خنک‌کاری هر کدام را بطور جداگانه تعیین کرد. در این تحقیق به منظور محاسبه‌ی مدت زمان گرم شدن موتور، مدار خنک‌کاری موتور ملی در خودرو سمند مدلسازی شده است. برای اعتبار سنجی، نتایج عددی افت ‌فشار در راهگاه آب موتور، دبی رادیاتور و مدت زمان گرم شدن موتور با نتایج حاصل از تست خنک‌کاری مقایسه شده‌ و در انتها اثر جداسازی مدار خنک‌کاری بلوک و سرسیلندر موتور ملی بر مدت زمان گرم شدن موتور مورد مطالعه قرارگرفته‌ است. نتایج، کاهش مدت زمان گرم شدن به میزان 15 درصد را نشان می دهد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Analysis of block and cylinder head separate cooling system

نویسندگان English

saeid rohani 1
Arash Mohammadi 2
Masoud Ziabasharhagh 3
1 khaje nasir toosi
2 Department of mechanical engineeing, Rajae teacher training university, tehran
3 Associate Professor
چکیده English

Reduction in warm up time of engine reduces fuel consumption and emissions. The hot spots of IC engine are near the exhaust valves and between the cylinders space which need the maximum value of cooling. Coolant at inlet of the block, having a temperature lower than the cylinder head. As a result, the block cooling is more than necessary value to ensure that maximum temperature in the cylinder head is lower that critical value. Reduction in coolant flow rate is associated with block temperature rise, reduction of brake specific fuel consumption and HC and CO emissions. On the other hand, increasing the cylinder head temperature causes problems such as an increase in the production of NOx. One method to solve this problem, is separate cooling of block and cylinder head. In this method, the coolant at the outlet the pump, is divided into two separate paths one for the block and one for cylinder head, and thus, the flow rate which required for cooling each part must be set separately. In this study, to calculate the warm up time, the cooling circuit of national engine has been modeled. To validate, the numerical results of pressure loss of coolant in the engine water jacket, radiator flow rate and warm up time have been compared with the results of the cooling test. At last, the influence of separation of block and cylinder head cooling circuit of engine on warm up time has been studied. Results show 15 percent reduction in warm-up time.

کلیدواژه‌ها English

Split
Cooling
warm-up time
[1] I. C. Finlay, G. R. Gallacher, T. W. Biddulph, R. A. Marshall, The application of precision cooling to the cylinder head of a small automotive petrol engine, SAE, Technical Paper 880263, 1988.
[2] S. Furuhama, H. Suzuki, Temperature, Distribution of piston rings and piston in high speed diesel engine, Bulletin of the JSME, Vol. 22, pp. 1788-1795, 1979.
[3] C. Li, Piston Thermal deformation and friction considerations, SAE, Technical paper 820086, 1982.
[4] W. H. Course, D. L. Anglin, Automotive Engines, tenth Ed., pp. 574- 588, :New Yourk:Mc Graw Hill pub, 1995.
[5] H. P. Willumeit, P. Steinberg, H. Otting, B. Scheibner, W. Lee, New temperature control criteria for more efficient gasoline engines, SAE, Technical Paper 841292, 1984.
[6] G. Einaudi, W. Mortara, Engine cooling electronic control system, SAE, Technical Paper 885085, 1988.
[7] H. Couetouse, D. Gentile, Cooling system control in automotive engines, SAE, Technical Paper 920788, 1992.
[8] S. Russ, E. W. Kaiser, W. O. Siegl, Effect of cylinder head and engine block temperature on HC emissions from a single cylinder spark ignition engine, SAE, Technical Paper 952536, 1995.
[9] A. Rehman1, R. M. Sarviyal, S. Dixit, R. K. Pandeyl, The influence of coolant temperature on the performance of a four stroke spark ignition engine employing a dual circuit cooling system, CIGR Journal, Vol. 12, No. 1, pp. 84-90, 2010.
[10] H. Kobayashi, K. Yoshimura, T. Hirayama, A study on dual circuit cooling for higher compression ratio, SAE, Technical Paper 841294, 1984.
[11] I. C. Finlay, W. Tugwell, T. W. Biddulph, R. A. Marshall, Review of engine cooling technologies for modern engines, SAGE Journal of Automobile Engineeering, Vol. 218, pp. 120-130, 2004.
[12] P. Guillemot, B. Gatellier, P. Rouverirolles, The influence of coolant temperature on unburned hydrocarbon emissions from a spark ignition engine, SAE, Technical Paper 941962, 1994.
[13] M. Chanfreau, B. Gessier, A. Farkh, P. Y. Geels, The need for an electrical water valve in a thermal management intelligent system (THERMISTM), SAE, Technical Paper 2003-01-0274, 2003.
[14] K. Choi, K. Kim and K. Lee, Investigation of emission characteristics affected by new cooling system in a diesel engine, Journal of Mechanical Science and Technology, Vol. 23, pp. 1866-1870, 2009.
[15] A. Osman, A. S. Sabrudin, M. S. Hussin, Z. A. Bakri, Design and simulations of an enhanced and cost effective engine split cooling concept, SAE, Technical Paper 2013-01-1640, 2013.
[16] A. Osman, M. A. Hussin, S. F. Zainal Abidin, Testing and development of an enhanced and cost effective engine split cooling circuit, SAE, Technical Paper 2015-01-1650, 2015.
[17] C. Soujanya, V. Sundaram, S. Kumar, Testing and development of an enhanced and cost effective engine split cooling circuit, simulation of split engine cooling system, SAE, Technical Paper 2015-26-0196, 2015.
[18] S. Rohani, M. basharhagh, A. mohammadi, Analysis of block and cylinder head separate cooling system of engine EF7, 8th International Conference on Internal Combustion Engines, No. ICICE08_077, 2013. (in persian فارسی(