مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عددی رفتار آیرودینامیک ایرفویل تحت حرکت نوسانی پلانج در مجاور سطح

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
گروه آیرودینامیک، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
هنگامی که یک وسیله پرنده به یک سطح آبی یا خاکی نزدیک می‌شود، در الگوی میدان جریان سیال اطراف آن تغییراتی به وجود می‌آید که آن را اثر سطحی می‌نامند. در این پژوهش پدیده اثر سطحی و اثر آن در ضرایب آیرودینامیک و الگوی جریان اطراف ایرفویل‌های NACA۰۰۱۲ و LH۳۷ در رژیم مادون صوت تراکم‌ناپذیر در دو حالت استاتیک و دینامیک با حرکت پلانج به‌صورت عددی بررسی شده است. حل میدان جریان براساس معادلات ناویر- استوکس به‌همراه مدل آشفتگی k-𝜔 sst انجام شده است. ابتدا تاثیر پدیده اثر سطح بر تغییر ضریب برآ با درنظرگرفتن فواصل مختلف از سطح در حالت استاتیک بررسی شده است. سپس در هر فاصله از سطح، ایرفویل با یک فرکانس و دامنه مشخص تحت نوسان پلانج سینوسی قرار گرفته و رفتار ضریب برآ در طول زمان بررسی شده است. نتایج تحلیل استاتیک نشان‌دهنده‌ تغییر رفتار منحنی برآ و نیز توزیع فشار روی سطح ایرفویل در فواصل بسیار نزدیک به سطح متاثر از پدیده اثر سطح بوده است که به‌صورت کاهش برآ تا یک ارتفاع مشخص و سپس افزایش آن مشاهده می‌شود. تحلیل‌های دینامیک نیز نشان‌دهنده تغییر در دامنه نوسانات ضریب برآ و وجود یک اختلاف فاز در نقاط تحقق حداقل و حداکثر برآ‌، با نزدیک‌شدن ایرفویل به سطح هستند. خطوط جریان اطراف ایرفویل برای فواصل مختلف از سطح نیز نشان‌دهنده تغییر الگوی جریان حول آن با نزدیک‌شدن به سطح است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Numerical Study of Aerodynamic Behavior of a Plunging Airfoil in Ground Effect

نویسندگان English

M. Hadi Doolabi
M. Bakhtiari far
S.H. Sadati
Aerodynamic Department, Aerospace Faculty, Malek Ashtar University Of Technology, Tehran, Iran
چکیده English

When a flying vehicle is approaching a watery or earthy surface, the flow pattern around it is changed that is called the ground or surface effect. In this study, the phenomenon of ground effect and its effects on aerodynamic coefficients and flow pattern around NACA0012 and LH37 airfoils are numerically investigated. The analysis is done for statically and dynamically airfoils with plunging motion at subsonic incompressible flow regime. The Navier-Stocks governing equations are used with k-𝜔 SST turbulence model. At first the effects of ground effect on lift coefficient of airfoils are studied in various distance from surface, statically. Then at each position of airfoils from the surface the lift coefficient behavior of airfoils at sinusoidal plunging motion with the specified amplitude and frequency is investigated. the statically results show that the lift coefficient of airfoils and pressure distribution over them are changed when they approach the surface with respect to far from it, which is seen as decreasing to a certain height and then increasing it. Dynamically analyzes also indicate a change in the oscillation amplitude of the lift coefficient and the existence of a phase difference at the points of achievement of minimum and maximum lift, when the airfoils are an approach to the surface. The streamlines also showed the changes in flow field patterns around the airfoils, when they approach the surface.

کلیدواژه‌ها English

Ground Effect
Subsonic
NACA0012
LH37
Plunging Motion
Liang HY, Zhou L, Zong Z, Sun L. An analytical investigation of two-dimensional and three-dimensional biplanes operating in the vicinity of a free surface. Journal of Marine Science and Technology. 2013;18(1):12-31. [Link] [DOI:10.1007/s00773-012-0187-9]
Lu H, Lua KB, Lim TT, Yeo KS. Ground effect on the aerodynamics of a two-dimensional oscillating airfoil. Experiments in Fluids. 2014;55:1787. [Link] [DOI:10.1007/s00348-014-1787-4]
Halloran M, O'Meara S. Wing in ground effect craft review [Internet]. Melbourne: Defence Science and Technology Organization; 1999. Available from: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a361836.pdf [Link]
He Y. Shape optimization of airfoils without and with ground effect using a multi-objective genetic algorithm [Dissertation]. Saint Louis: Washington University in St. Louis; 2014. [Link]
Moore N, Wilson PA, Peters AJ. An investigation into wing in ground effect airfoil geometry. RTO SCI Symposium on Challenges in Dynamics, System Identification, Control and Handling Qualities for Land, Air, Sea and Space Vehicles, 13-15 May; 2002. [Link]
Barber T, Hall S. Aerodynamic ground effect: A case study of the integration of CFD and experiments. International Journal of Vehicle Design. 2006;40(4):299-316. [Link] [DOI:10.1504/IJVD.2006.009068]
Rafiuddin AM. Flow over thick airfoil in ground effect- an investigation on the influence of camber. 24th International Congress of the Aeronautical Sciences, 29 August- 3 September 2004, Yokohama, Japan. Edinburgh: Optimage Ltd; 2004. [Link]
Zhang X, Zerihan J. Aerodynamics of a double-element wing in ground effect. AIAA Journal. 2003;41(6):1007-1016. [Link] [DOI:10.2514/2.2057]
Smuts EM, Sayers AT. CFD Study of a wing in close proximity to a flat and wavy ground plane. R & D Journal of the South African Institution of Mechanical Engineering. 2011;27:1-9. [Link]
Tahani M, Harghandest A, Sabour MH. Numerical investigation of influence geometry variation on the aerodynamic characteristics and static stability of Wing In Ground Effect. Journal of Solid and Fluid Mechanics. 2014;4(2):75-87. [Persian] [Link]
Ahmed T, Amin MT, Islam SMR, Ahmed Sh. Computational study of flow around a NACA 0012 wing flapped at different flap angles with varying mach numbers. Global Journal of Research In Engineering. 2013;13(4-J):5-16. [Link]
Ockfen AE, Matveen KI. Numerical study of wing aerodynamics in ground proximity. ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition, 31 October- 6 November, 2008, Boston, Massachusetts, USA; 2008. [Link] [DOI:10.1115/IMECE2008-66115]
Ashraf MA, Young J, Lai JCS. Effect of airfoil thickness, camber and reynolds number on plunging airfoil propulsion. 47th AIAA Aerospace Sciences Meeting Including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition, 5-8 January, 2009, Orlando, Florida. Plymouth: American Institute of Aeronautics and Astronautics; 2009. [Link] [DOI:10.2514/6.2009-1274]
Tuncer IH, Platzer MF. Thrust generation due to airfoil flapping. AIAA Journal. 1996;34(2):324-331. [Link] [DOI:10.2514/3.13067]