مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بهینه‌سازی پارامترهای فشار خلاء، محل تزریق و دمای قالب در فرآیند RTM به منظور افزایش خواص مکانیکی و کاهش زمان تولید

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
گروه کامپوزیت، مجتمع مواد و فناوری های ساخت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
فرآیند انتقال رزین به قالب (RTM)، فرآیندی قالب بسته است که در تیراژ بالا به کار می­رود. این روش شامل پارامترهای مختلف از جمله دمای قالب، فشار خلأ، مکان تزریق، کسر حجمی الیاف، فشار تزریق و غیره می باشد. تنها با کنترل این پارمترها است که می‌توان به قطعات با کیفیت سطح مطلوب و خواص بالا رسید. در این تحقیق با انتخاب پارامترهای ورودی شامل فشار خلأ، محل تزریق و دمای قالب به بررسی اثر آن ها بر پارامترهای خروجی که شامل زمان پرشدن قالب، زمان پخت قطعه، استحکام کششی و خمشی پرداخته شده است. به این منظور هر کدام از پارامترهای ورودی در سه سطح به صورت فاکتوریل کامل مورد بررسی قرار گرفته و برای این منظور از روش طراحی آزمایش پاسخ رویه سطح ( (RSM استفاده شده است. بعد از ساخت نمونه‌های کامپوزیت کربن-اپوکسی با این فرآیند، ارزیابی آن‌ها از دیدگاه زمان پرشدن، زمان پخت و خواص مکانیکی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که محل تزریق رزین تأثیر بسزایی بر خواص مکانیکی و تیراژ تولید قطعه در فرآیند تزریق رزین به قالب دارد. طبق نتایج، نمونه بهینه با اولویت‌بخشی بر خواص مکانیکی با پارامترهای دمای قالب 7/106درجه سانتی‌گراد، فشار خلأ 83/0 بار و محل تزریق B (یک ورودی رزین در وسط قطعه و دو خروجی خلأ دردو انتهای قطعه) مشخص شد که طی آن، استحکام کششی نمونه به میزان 7/546 مگاپاسکال، استحکام خمشی به میزان 2/759مگاپاسکال، زمان پخت 3/7 دقیقه و زمان پر شدن قالب 6/8 دقیقه توسط نرم‌افزار حاصل گردید.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Optimizing the Vacuum Pressure, Injection point and Mold temperature in RTM process in order to Increase the Mechanical Properties and Minimizing the Production Time

نویسندگان English

Saeid Hafezi Shahneshin
Majid Fouladvand
Mohammad hosein Alaee
Composite Materials Department, Materials & Manufacturing Technology Faculty, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
چکیده English

The Resin transfer molding (RTM) process is a closed mold process to produce composite products in mass production. This method includes various parameters such as mold temperature, vacuum pressure, injection point, fiber volume fraction, injection pressure and so on. It is only by controlling these parameters that parts with the desired surface quality and high properties can be achieved. In this study, the effect of input parameters of resin transfer molding process including vacuum pressure, injection point and mold temperature on mold filling time, curing time, tensile strength and flexural strength of carbon-epoxy composite was investigated. Each of the input parameter has been investigated at three levels using the RSM full factorial method. Finally, after making carbon/epoxy composite samples with this process, their evaluation in terms of filling time, curing time and mechanical properties have been investigated. The results showed that the injection point has a significant effect on the mechanical properties and production volume of the part in the Resin transfer molding process. According to the results, the optimal sample was determined by prioritization mechanical properties with mold temperature parameters of 106.7° C, vacuum pressure of 0.83 bar and injection point B (one resin input in the middle of the part and two vacuum outputs at the end of the part). Tensile strength of the sample was 546.7 MPa, flexural strength was 759.2 MPa, curing time was 7.3 minutes and mold filling time was 8.6 minutes by software.

کلیدواژه‌ها English

The Resin Transfer Molding (RTM)
Carbon/Epoxy Composite
Vacuum pressure
Injection point
Mold Temperature
RSM
1- K. POTTER. "Resin transfer moulding" chapman&hall publ," ComposSciTechnol, vol. 70, pp. 1-141, 1997.
2- J. Lawrence , K. Hsiao , R. Don , P. Simacek and A. Estrada, "An approach to couple mold design and on-line control to manufacture complex composite parts by resin transfer molding" COMPOSITE manufacturing, vol. 33, p.98190, 2002.
3- R. Pitchumani and R. Johnson, "Enhancement of flow in VARTM using localized induction heating" Compos Sci Technol, vol. 63, p. 2202–15, 2003.
4- B. Fiedler , F. Gojny , M. Wichmann and W. S. Bauhofer , "Can carbon nanotubes be used to sense damage in composites WITH VARTM" nanotu composites, vol. 29, pp. 52-85, 2004.
5- S. r. jalal and m. golzar, "Investigation of the effect of effective parameters on the speed of resin movement in vacuum assisted resin transfer," COMPOSITE, vol. 57, pp. 5-120, 2009.
6- V. R. Kedari, B. I. Farah and K. T. Hsiao, "Effects of vacuum pressure, inlet pressure, and mold temperature on the void content, volume fraction of polyester/e-glass fiber composites manufactured with VARTM process," composite materials, vol. 45.26, pp. 2727-2742, 2011.
7- C. Atas, Y. Akgun, O. Dagdelen, B. M. Icten and M. Sa, "An experimental investigation on the low velocity impact response of composite plates repaired by VARIM and hand lay-up processes" Composite Structures, vol. 93, pp.1178-1186, 2011.
8- N. Naik, M. Sirisha and A. Inani, "Permeability characterization of polymer matrix composites by RTM/VARTM AerospaceSciences" Composites, vol. 65, p. 22–40, 2014.
9- Kundavarapu Vengalraoa, Kopparthi Phaneendra Kumar, D.V.Ravi Shanker, Nadendla Srinivasababu, N.Sateeshehnh, "An Investigation on RTM Process Parameters and their Influence on Impact Failure Behavior of FRP Laminates",5th International Conference of Materials Processing and Characterization (ICMPC 2016).
10- Dipl.-Ing. Dino Magagnato, M.Sc. Julian Seuffert, Dipl.-Ing. Alexander Bernath, Dr.-Ing. Luise Karger, Prof. Dr.-Ing. Frank Henning, "Experimental and numerical study of the inuence of integrated load transmission elements on filling behavior in resin transfer molding", Institute of Vehicle System Technology (FAST), Germany, 2018.05.021.
11- G. Qi, "Wavelet-based AE characterization of composite materials FOR VART" NDT&E International, vol. 33, p. 133–144, 2000.
12- H. LUN LEE, J. CHONG HO and K. HWA WEI, "WEI'Resin Transfer Molding (RTM) Process of a High Performance Epoxy Resin. II: Effects of Process Variables on the Physical, Static and Dynamic ZZ Mechanical Behavior" ComposSciTechnol, vol. 45, pp. 10-40, 2000.