مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی تاثیر دمای خنک کاری موتور، EGR و زمان پاشش سوخت جهت کاهش آلاینده NOx در موتورهای دیزلی

نویسندگان
1 مربی/دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
2 عضو هیئت علمی/دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
چکیده
در این پژوهش، قابلیت کنترل دمای خنک کاری موتور به منظور کاهش آلاینده NOx در موتورهای دیزلی نیمه سنگین به صورت تجربی مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفته است. آزمایشات برای دماهای خنک کاری °C 90 و °C 70 انجام شده که دمای پایین تر با یک رادیاتور بزرگتر و تنظیم شیر ترموستاتیک آن بدست آمده است. به منظور ایجاد مصامحه در کاهش NOx و افزاش آلاینده های دیگر نظیر دوده، CO، HC و مصرف سوخت، اثرات پارامترهای زمانبندی پاشش و درصد EGR سرد نیز به صورت همزمان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تجربی برای میزان آلاینده ها و مصرف سوخت با تغییر در دمای خنک کاری موتور و پارامترهای زمانبندی پاشش سوخت و درصد EGR سرد نشان می دهد آلاینده NOx به طور متوسط تا حدود 17 درصد کاهش می یابد، همچنین مصرف سوخت نیز به میزان ناچیز کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental investigation of effects of engine cooling temperature, EGR and injection timing to reduce NOx emissions in the diesel engines

نویسنده English

mohsen fallah 1
چکیده English

In this study, the potential of controlling engine cooling temperature has been investigated experimentally to reduce NOx emissions in heavy diesel engines. Experiments have been done on 90°C and 70°C cooling temperatures that lower temperature obtained via larger radiator and setting its thermostatic valve. Also, the effects of injection timing and the percentage cooled EGR simultaneously have been studied in order to trade-off NOx reduction and increasing other pollutants such as Soot, CO, HC and fuel economy. Experimental results which related to amount of pollutants and fuel consumption by altering the engine cooling temperature, injection timing, and the percentage of cold EGR shows that NOx emissions reduce 17% averagely also fuel consumption decreases negligible.

کلیدواژه‌ها English

Cooling system
NOx pollution
Soot
injection timing
Cold EGR