مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مقایسه عددی وتجربی جریان یک بعدی وسه بعدی روی عملکردتوربین توربوشارژریک موتوربنزینی

نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وتحقیقات
2 دانشیار-دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3 استاد-دانشگاه صنعتی شریف
چکیده
چکیده - در این مقا له جریان یک‌بعدی و سه‌بعدی لزج و تراکم‌پذیر در توربین توربوشارژر یک موتوربنزینی 1.7 لیتری چهار سیلندر و شانزده سوپاپ شبیهسازی شده و مقایسه شده‌اند. برای صحهگذاری نتایج شبیه‌سازی و تایید مدلسازی، مجموعه موتور و توربوشارژر روی سکوی آزمایش قرارگرفته و پارامترهای عملکردی موتوردر 12 دور مختلف اندازهگیری شده ولی نتایج فقط برای سه دور مینیمم، متوسط و ماکزیمم ارائه شده‌اند. حلزونی و پرههای توربین بطورکامل مدلسازی و برای پرههای متحرک از روش مختصات دوار چندگانه استفاده شده است. بررسی پارامترهای عملکردی توربین تحت تاثیر جریان سه‌بعدی پایا نشان میدهد اثرات جریان نوسانی که ناشی از طبیعت رفت و آمدی پیستون می‌باشد فوق العاده مهم بوده و قابل‌ حذف نمی‌باشد. اگرچه شبیه‌سازی یک‌بعدی یک روش سریع و کم‌هزینه است اما از آن جهت که اثرات سه‌بعدی بودن جریان در آن منظور نشده و همچنین وابسته به منحنی مشخصه‌هایی است که توسط سازندگان توربوشارژر ارائه می‌شود و این منحنیها با جریان پایا محاسبه شده‌اند دارای ضعف میباشد. برای دستیابی به پاسخ‌های دقیق‌تر بررسی یک جریان سه‌بعدی ناپایا شبیه جریان خروجی از موتور اجتناب‌ناپذیر است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Comparing between 1D & 3D Flow Analysis in the On-Engine Small Turbocharger Experimentally and Numerically

نویسندگان English

Hamidreza Tabatabaei 1
Masoud Boroomand 2
چکیده English

Abstract- Possibilities and limitations of 1D and 3D flow simulations in the vaneless turbocharger turbine of a 1.7 liter SI engine are presented experimentally and numerically. A test setup of the turbocharged engine on dynamometer is prepared to validate the results of numerical modeling. Various performance parameters are measured at 12 different engine speeds and the results of measurement in 3 different engine speeds are presented in this report. The complete form of the volute and rotor vanes is modeled. An extensive study on the number of meshes has been undertaken to ensure the independency to meshes. The modeling of rotating wheel is considered by Multiple Rotating Frames (MRF) technique. Finally, the variations of turbine performance parameters are studied under different pulse frequencies of the engine. The results show that at high engine speeds a 3D unsteady flow simulation is required to get reasonably accurate results. The results presented in current report will be used in simulating three dimensional steady and unsteady compressible flow within the turbine of the turbocharger.

کلیدواژه‌ها English

simulation
Turbocharger
Pulsating Flow
Internal combustion engine
Computational Fluid Dynamics