مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عددی و تجربی اثر یک عملگر پلاسمایی بر کارایی ایرفویل NLF0414 در زوایای حمله پس از واماندگی

نویسندگان
1 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
2 استاد/دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
3 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده
یکی از روش‌های نوین در زمینه کنترل فعال جریان، استفاده از عملگر پلاسمایی است که بوسیله تزریق ممنتوم به لایه مرزی، سبب جلوگیری از وقوع پدیده جدایش می‌شود. هدف از این تحقیق، شبیه‌سازی عددی و تجربی ایرفویل NLF0414 تحت تاثیر نیروهای حجمی حاصل از عملگر پلاسمایی می‌باشد. برای این منظور، ایرفویل مذکور تحت جریان هوای عبوری با سرعت m/s 25 و زوایای حمله مختلف، در دو حالت حضور و عدم حضور عملگر پلاسمایی به هر دو صورت عددی و تجربی شبیه‌سازی می‌شود تا میزان و چگونگی تاثیر حضور عملگر پلاسمایی بر روی جریان به خوبی بررسی شود. این بررسی نشان داد که حضور عملگر پلاسمایی بر روی سطح ایرفویل و در نزدیکی شروع جدایش سبب جابجا شدن نقطه جدایش از mm 16x= به mm 41x= در زاویه حمله 18 درجه می‌شود. این میزان تاخیر در شروع جدایش بر روی سطح ایرفویل سبب افزایش 35% نسبت ضریب نیروی برا به ضریب نیروی پسا و یا در حقیقت بازده ایرفویل در این زاویه حمله می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical and Experimental Investigation on the effect of a plasma actuator on NLF0414 Airfoils’ Efficiency after the Stall

نویسندگان English

Atefeh Salmasi 1
abdollah shadaram 2
چکیده English

Plasma actuator is one of the newest devices in flow control techniques which can delay separation by inducing external momentum to the boundary layer of the flow. The purpose of this paper is to simulate a NLF0414 airfoil both experimentally and numerically in presence of the body force vector induced by a specific plasma actuator. For this reason, the simulation is done both numerically and experimentally for a NLF0414 airfoil with the compressible 25 m/s velocity airflow in two different cases: with no plasma actuator located on the airfoil and with body force produced by a plasma actuator located on the top of the airfoil in order to investigate the effect of plasma on the flow passing over it. The results showed that presence of a plasma actuator on the top surface of the airfoil, close to the separation point, transferred the separation point from x=16 mm to x=41 mm at the angle of attack of 18 degrees. This separation delay caused a 35% increase in the ratio of lift to drag coefficient or the efficiency of the airfoil in the same angle of attack.

کلیدواژه‌ها English

Plasma Actuator
Active Flow Control Method
Separation Point
Stall Angel