مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مطالعه پارامتری تولید کننده ی گاز پیروتکنیک کیسه هوای خودرو

نویسندگان
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در بیشتر سیستم های کیسه ی هوا در وسایل نقلیه، مخلوط گازی که کیسه ی هوا را پر می کند، از احتراق سریع یک سوخت جامد در درون یک محفظه یاحتراق بنام تولید کننده یگاز تولید می شود. در این مقاله فرآیند احتراق در درون تولید کننده یگاز پیروتکنیک بر اساس یک مدل فیزیکی "صفر بعدی چند منطقه ای " بررسی شده است. سپس، با مطالعه یپارامتریک نشان داده شده است که عملکرد تولید کننده یگاز بیشتر تحت تاثیر مشخصات سوخت جامد نظیر جرم، اندیس احتراق و ضریب دمای سوخت جامد است و به اجزای سخت افزاری تولید کننده ی گاز در محدوده یتغییرات مجاز اعمال شده وابستگی چندانی ندارد. همچنین برای شبیه سازی تولید کننده ی گاز پیروتکنیک هیبرید فشار اولیه ی محفظه ی گاز به میزان 25 و 50 برابر افزایش داده شد. در نتیجه ی این فشار اولیه، دمای عملکرد هم در محفظه ی احتراق و هم در تانک تخلیه کاهش یافت. دمای عملکرد پایین تر باعث بالا رفتن بازده گرمایی می شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Parametric study of automotive airbag Pyrotechnic inflator

نویسندگان English

Kiumars Mazaheri
Hossein Shojaee
Tarbiat Modares University
چکیده English

In most airbag systems, the gaseous mixture that fills up the airbag is produced by the fast combustion of a propellant in a combustion chamber called inflator. Since the process of gas production in the airbag inflator is a high-temperature combustion process, having a right understanding and precise control over the combustion in the airbag inflator has always been a challenge. In this paper, the numerical study of combustion process in a pyrotechnic inflator was carried out based on a Zero-Dimensional Multi Zones model. The parametric study show that the performance of inflator is more affected by the propellant characteristics such as mass, combustion index, and propellant temperature coefficient and is not significantly influenced by hardware elements of inflator. In order to simulate hybrid pyrotechnic inflator, the initial pressure of gas plenum was increased by 25 to 50 times. As a result, the performance both in combustion chamber and in discharge tank decreased. This lower temperature leads to a higher thermal efficiency.

کلیدواژه‌ها English

Numerical simulation
Airbag
Propellant
Inflator
combustion