مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی رفتار اصطکاکی آلیاژ آلومینیوم 6082 در فرآیند شکل دهی گرم با استفاده از آزمایش فشار حلقه و شبیه سازی المان محدود

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد
2 دانشجوی دکتری
3 هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
متغیر های متعددی بر فرآیند شکل دهی فلزات تاثیر گذار می باشند که یکی از مهمترین آنها اصطکاک است. اصطکاک بر نحوه سیلان ماده و همچنین نیروی مورد نیاز برای شکل دهی اثرگذار می باشد. برای تعیین میزان و نحوه تاثیر آن داشتن مقدار دقیق ضریب اصطکاک ضروری است. در این مقاله از آزمایش فشار حلقه برای تعیین ضریب اصطکاک برشی در فرآیند کار گرم آلیاژ آلومینیوم 6082 استفاده شد. تغییرات اندازه قطر داخلی حلقه در حین تغییر شکل به میزان ضریب اصطکاک برشی وابسته است بنابراین می تواند معیاری برای مشخص کردن ضریب اصطکاک برشی باشد. گرافیت، تفلون و ورقه های میکا به عنوان روانکار انتخاب گردیدند. منحنی های کالیبراسیون اصطکاکی به کمک شبیه سازی المان محدود برای مقایسه با نتایج بدست آمده از آزمایشات تجربی ترسیم شده و ضریب اصطکاک برشی برای هر یک از حالات روانکاری بدست آمد. نتایج نشان داد که بهترین حالت روانکاری برای کار گرم آلیاژ آلومینیوم 6082 با استفاده از تفلون با ضریب اصطکاک برشی 0.35 حاصل می گردد. ضریب اصطکاک برشی برای حالت بدون روانکار 0.69 بدست آمد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Study on Hot Ring Compression Test of Al 6082 alloy Using Experimental Observations and FEM Simulation

نویسنده English

BABAK BAROOGHI 1
چکیده English

There are several parameters that have significant influence in metal forming process. One of the most important of them is friction coefficient. Friction can change the pattern of metal flow and the force needed for deformation. It is necessary to determine the friction coefficient to study the effect of friction on metal forming process. In this study ring compression test was used to determine the friction coefficient in hot working of Al 6082 alloy. Variation of inner diameter of a ring during deformation is a function of friction coefficient, so it can be used to determine the friction coefficient. Graphite, PTFE and mica plate were used as lubricants. The calibration curves were developed by using FEM simulations for different friction coefficients and compared with experimental results. The friction coefficient for each deformation condition and lubricant was obtained. The results show the best lubricant for hot working of this alloy is PTFE with the friction coefficient of 0.35. Hot working without lubricant led to friction coefficient of 0.69

کلیدواژه‌ها English

Friction
Hot Working
Ring Compression Test
Al 6082