مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی و شبیه سازی پدیده آئرودینامیک خودرو در هنگام عبور از خودروی دیگر (مانور سبقت)

نویسندگان
1 یاسوج، دانشگاه یاسوج، دانشکده فنی و مهندسی
2 تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده مهندسی خودرو
3 رئیس دانشکه مهندسی خودرو
چکیده
مانور های سبقت و عبور دو خودرو از کنار یکدیگر و همچنین باد مخالف می توانند اثر قابل توجهی بر روی مصرف سوخت و پایداری خودروها در جاده داشته باشند. زمانی که دو خودرو از یکدیگر سبقت می گیرند و از کنار هم عبور می کنند، جریان اطراف بدنه هر کدام متقابلاً بر دیگری تاثیر می گذارد و می تواند سبب ایجاد یک جریان باد ناگهانی شدید گردد. جریان به وجود آمده به صورت یک نیروی اضافی بر هر دو خودرو اعمال می شود. در این تحقیق با تکیه بر نتایج تجربی گذشته، به بررسی و شبیه سازی عددی و درک رفتار آئرودینامیک خودروها در زمان سبقت گرفتن از یکدیگر بر روی یک مدل ساده شده با استفاده از نرم افزار ANSYS CFX پرداخته می شود. مدل سازی دو خودرو طوری طراحی گردیده است تا اثر پارامترهایی نظیر فاصله های طولی و عرضی آنها از یکدیگر و همچنین تغییر در زاویه باد مخالف بر روی نیروها و ضرائب آئرودینامیکی حاصله از مانور سبقت بررسی شوند. نیروهای آئرودینامیکی به صورت توابعی از فواصل یاد شده و زاویه باد مخالف در نظر گرفته شده اند و نیروهای لحظه ای، ضرایب پسا و جانبی مربوط به خودروی ثابت و متحرک بر حسب پارامترهای ذکر شده به صورت منحنی های مشخصه ای توصیف شده اند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical investigation of aerodynamic phenomena with passing manoeuvres

نویسندگان English

koorosh Goudarzi 1
vahid jandeghi shahi 2
1 engineering college, Yasouj University, Yasouj
2 iran university of science and technology,tehran
چکیده English

Passing manoeuvres and crosswind can have significant effects on the stability and fuel consumption of road vehicles. When two vehicles overtake or cross, they mutually influence the flow field around each other, and under certain conditions, can generate sever gust loads that acts as an additional forces on both vehicles. The forces acting on them are a function of the longitudinal and transverse spacings and of the relative velocity between the tow vehicles. In this paper, the models were designed to study the effects of various parameters such as the longitudinal and transverse spacing, the relative velocity and the crosswind on the aerodynamic forces and moments generated on the overtaken and overtaking vehicles using Ansys CFX. The aerodynamic forces have been predicted by a SST model solution of the Navier-Stokes equations for turbulent flow. The numerical predictions for the evaluation of aerodynamic coefficients agree well with the scaled-down air tunnel experimental work.

کلیدواژه‌ها English

passing manoeuvres
longitudinal and transverse spacing
Aerodynamic forces