مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تاثیر دمش و مکش روی ضرایب برآ و پسای جریان‌های تراکم‌ناپذیر لزج عبوری از هیدروفویل‌ها به‌کمک روش پیش‌شرط توانی

نویسندگان
1 دانشگاه شاهرود
2 دانشگاه صنعتی ارومیه
چکیده
تاثیر لایه‌ی مرزی و جدایش موضعی آن روی ضریب برآ و پسا، خصوصاً در تحلیل رفتار هیدرودینامیکی هیدروفویل‌ها یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی محققان علم مکانیک سیالات به‌شمار می‌آید. در این میان روش‌های کنترل لایه‌ی مرزی جهت افزایش ضریب برآ و کاهش ضریب پسا، بسیار رایج هستند. مطالعه‌ی آئرودینامیک جریان‌های با اعداد رینولدز پایین به علت کاربردهای خاص نظیر وسایل بدون سرنشین، ربات‌ها و کاوشگرهای زیرسطحی در ابعاد بسیار کوچک مورد توجه می‌باشد. به همین دلیل در این تحقیق، اثر دمش و مکش سیال از سطح فوقانی هیدروفویل‌ها روی کنترل جریان، ضریب برآ و پسا در جریان با اعداد رینولدز 500 و 2000 بررسی شده است. روش عددی حجم محدود جیمسون و روش پیش‌شرط‌سازی توانی برای تحلیل جریان‌های ‌لزج تراکم‌ناپذیر ارائه شده است. جهت کنترل لایه‌ی مرزی یک جت دمش (مکش) با پهنای 5/2 % طول وتر در سطح فوقانی هیدروفویل قرار داده و نتایج برای کمیت‌های مختلف دمش (مکش) معرفی شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که دمش دور از لبه‌ی حمله با زاویه‌ی دمش کمتر و مکش عمود بر سطح دور از لبه‌ی حمله، ضریب برآ را افزایش می‌دهد. همچنین دمش با نسبت سرعت کمتر و مکش با نسبت سرعت بیشتر، تاثیر بهتری بر افزایش ضریب برآ دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Blowing and suction effect on drag and lift coefficients for viscous incompressible flows over hydrofoils by power-law preconditioning method

نویسندگان English

Pooria akbarzad 1
Iraj Mirzaee 2
Mohammad Hassan Kayhani 1
Ebrahim Akbarzadeh 2
چکیده English

Effect of boundary layer and its local separation on lift and drag coefficients, especially in the analysis of hydrodynamic behavior of hydrofoils is considered as an interesting subject for fluid mechanics researchers. Boundary layer control methods to increase the lift coefficient and reduce the drag coefficient, are very common. Aerodynamic study of flows at low Reynolds to special applications such as micro unmanned underwater vehicles, underwater robots and explorers are interested. For this reason in this study, the effect of fluid blowing and suction through upper surface of hydrofoils on flow control, lift and drag coefficients for flow under Re =500 and Re=2000 are investigated. Jameson’s finite volume method and power-law preconditioning method for analyzing viscous incompressible flows are presented. To control the boundary layer a jet with a width of 2.5% of chord length is placed on hydrofoil’s upper surface and results for different blowing (suction) parameters are introduced. Results show that, blowing far from leading edge at low blowing angel and perpendicular suction far from leading edge increase the lift coefficient. Also blowing with law velocity ratio and suction with large velocity ratio, has the better impact on increasing lift coefficient.

کلیدواژه‌ها English

Boundary Layer
Flow control
blowing and suction
Lift Coefficient
Power-law preconditioning method