مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی قوانین همراستایی و ترکیب ترک‌های مجاور هم

نویسندگان
1 دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین زوسی
2 دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده
عیوب چندگانه اغلب در سازه‌های مهندسی نظیر اجزای نیروگاه‌ها و مخازن تحت فشار اتفاق می‌افتد. این عیوب در برخی موارد، اثرات مخرب بیشتری نسبت به هر کدام از عیوب به صورت جداگانه دارد. ارزیابی برهم‌کنش این ترک‌ها بر اساس تعیین همراستایی و ترکیب آنها صورت می‌پذیرد. در استانداردهای موجود، ترک‌های چندگانه در مجاورت هم با ارضا‌کردن شرایط لازم، همراستا شده و در صورت لزوم ترکیب می‌شوند. در پژوهش حاضر، ابتدا قوانین همراستایی و ترکیب استانداردهای مختلف برای دو ترک راه‌بدر مجاور هم بررسی می‌شود. سپس به منظور بررسی تأثیر و برهم‌کنش ترک‌های مجاور، شکست یک ورق با دو ترک راه‌بدر در مجاورت هم، شبیه‌سازی شده و تأثیر فواصل ترک‌ها و اندازه آنها بر ضرایب شدت تنش بررسی می‌گردد. همچنین چگونگی رشد ترک‌ها در حالت‌های مختلف تحت شرایط شکست الاستیک خطی، شبیه‌سازی می‌گردد. از روش المان محدود توسعه‌یافته برای شبیه‌سازی مسأله استفاده شده است. این روش به این دلیل انتخاب شده که توانایی مناسبی در تحلیل مسائل مکانیک شکست خطی و فرایند رشد ترک، دارد. در این روش، المان‌بندی ثابت بوده و نیاز به فرایند مش‌بندی مجدد جهت شبیه‌سازی رشد ترک وجود ندارد. بر اساس نتایج بدست آمده، قوانین جدیدی جهت تعیین همراستایی و ترکیب ترک‌های مجاور هم ارائه می‌گردد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Study and Analysis of Alignment and Combination Rules for Offset Cracks

نویسندگان English

Ali Abbaszadeh Bidokhti 1
Amir Reza Shahani 2
2 K.N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran
چکیده English

Multiple flaws are frequently occurred in actual components, such as pressure vessels and power plants. These flaws will in some circumstances lead to more severe effects than single flaw alone. Assessment of the interaction behaviour is based on an evaluation of the alignment and combination of these multiple flaws. In the current standards, multiple cracks are treated as an equivalent single crack if the distance between two cracks satisfies a prescribed criterion. First, this study introduces the current alignment and combination rules for through cracks. Following, to investigate the effects of the interaction of cracks, brittle fracture of a plate containig two adjacent cracks is simulated. The effect of cracks distances and crack lengths on stress intensity factors is evaluated. Also, crack growth analysis is simulated based on linear elastic fracture mechanics approach. The extended finite element method has been utilized to model the problem. This method enables the domain to be modeled by finite elements without explicitly meshing the crack surfaces, and hence crack propagation simulations can be carried out without remeshing. Based on the results, a new alignment and combination rule is proposed.

کلیدواژه‌ها English

Offset cracks
Alignment and combination rules
Crack Growth
Linear elastic fracture mechanics
Extended finite element method