مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

طراحی واحد شناسایی سیکل رانندگی فازی جهت استفاده در استراتژی کنترل هوشمند خودروهای هیبرید

نویسندگان
1 کارشناس ارشد تحقیق و توسعه، مرکز عالی پژوهشی خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران
2 عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
3 عضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
4 دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران
چکیده
طراحی یک استراتژی کنترل که جهت عملکرد یک سیستم قوای محرکه هیبرید در انواع جاده ها و سیکل های حرکتی مناسب باشد، یکی از زمینه های چالش برانگیز در حوزه ی خودروهای هیبرید است. استراتژی های کنترلی هوشمند پاسخی به این نیاز هستند. در یک استراتژی کنترل هوشمند، سیگنال های کنترلی موردنیاز باتوجه به نوع سیکل رانندگی که خودرو در آن حرکت می کند، تعیین می گردند. این مهم با کمک یک واحد شناسایی سیکل رانندگی انجام می گیرد. در این مقاله، روند طراحی یک واحد شناسایی سیکل رانندگی که عملکرد آن براساس منطق فازی می باشد، ارائه شده است. ایده ی اصلی آن است که هر سیکل رانندگی با یک درجه ی عضویت مشخص، شبیه به سیکل های رانندگی مرجع می باشد. براین اساس متناظر با درجات شباهت هریک از سیکل های رانندگی مرجع، استراتژی کنترل سیستم قوای محرکه هیبرید متأثر از استراتژی بهینه طراحی شده برای آن سیکل مرجع است. دراینجا، با تعیین مجموعه مشخصات رانندگی مناسب ازطریق یک الگوریتم انتخاب مشخصه، شناسایی سیکل رانندگی صورت گرفته است. همچنین درجات عضویت فازی متناظر با سیکل های مرجع با استفاده از الگوریتم خوشه بندی فازی تعیین شده است. در پایان، کیفیت عملکرد واحد شناسایی سیکل فازی طراحی شده بررسی شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Design of a Fuzzy Driving Cycle Identification Unit for Intelligent Control Strategy of Hybrid Vehicles

نویسندگان English

Ali Safaei 1
Mohammad Ha'iri Yazdi 2
Vahid Esfahanian 3
Masood Masih Tehrani 4
چکیده English

Design of a suitable Control Strategy for operating a hybrid propulsion system in different types of roads and driving cycles is one of the most challenging subjects in hybrid vehicle research areas. Intelligent Control Strategies have been designed to meet the above requirement. The control signals in an intelligent control strategy of the hybrid vehicles are generated according to the driving cycle type. This is done by using a driving cycle identification unit. In this paper, design of a fuzzy based driving cycle identifier has been presented. The main idea in this unit is that any arbitrary driving cycle is similar to a group of standard driving cycles according to some degrees of similarity. As a result, the control strategy of the hybrid powertrain in the arbitrary driving cycle is affected by the optimized control strategy of the standard diving cycle based on the degree of similarity. Here, the subset of sufficient features is determined by using the floating search method as a useful feature selection algorithm. Also, the fuzzy clustering method is used to generate the values of similarity degrees to each standard driving cycle. Finally, the performance of the fuzzy driving cycle identification unit is assessed.

کلیدواژه‌ها English

Control Strategy
Fuzzy Logic
Propulsion System
Hybrid Vehicle
Driving cycle