مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تعیین آستانه چپ شدن خودروهای شاسی بلند با استفاده از مدلسازی دینامیک آن در زمان حرکت روی دو چرخ

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 دانشجو - دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
در این مقاله بررسی دینامیک یک خودروی شاسی بلند هنگام حرکت روی دو چرخ مد نظر قرار گرفته است. هدف بدست آوردن معیاری فراگیر برای تعیین آستانه چپ شدن خودروهای شاسی بلند است. در این راستا ابتدا مدل جدیدی برای حرکت خودرو روی دو چرخ ارائه گردیده است تا بر اساس نتایج آن آستانه ای برای چپ شدن مشخص شود. این نتایج می توانند اساس طراحی کنترلرهای جدید برای پیش گیری از چپ شدن خودروها در بهترین زمان ممکن قرار گیرند. پس از مدلسازی خودرو، نیروهای وارد بر تایرها مورد نظر قرار گرفته اند و سعی شده است از مناسب ترین مدل ها در این زمینه بهره گرفته شود. در ادامه اعتباردهی به مدل پیشنهادی انجام شده است. به عنوان یکی از مهمترین قسمت ها، تحلیلی بر پایداری مدل آمده است. برای استخراج آستانه چپ شدن خودرو هنگام حرکت روی دو چرخ، از حل معادلات حرکت در حالت پایدار بهره گرفته شده است و بر همین اساس معیار پیش بینی آستانه چپ شدن خودرو مشخص شده است. پس از آن شبیه سازی خودرو در شرایط گوناگون تحت چند مانور انجام گرفته تا کارایی معیار ارائه شده تایید گردد. در نهایت مشخص گردید که معیار ارائه شده بسیار کاراتر از معیارهای موجود است و می تواند در شرایطی بهینه آستانه چپ شدن خودرو را در سرعت ها و ورودی های فرمان مختلف، پیش بینی نماید
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Specifying rollover threshold of Sport Utility Vehicles, using modeling as it moves on two wheels

نویسندگان English

Behrooz Mashadi 1
Hamid Mostaghimi 2
چکیده English

Modeling of a Sport Utility Vehicle as it moves on two wheels studied in this paper. Our major purpose concentrated on developing a general criterion to specify rollover threshold. First, model of vehicle as it sustained on two wheels derived that its results used to develop rollover threshold of Sport Utility Vehicles. In addition, these results could be valuable to design new controllers, which are able to prevent rollover at the best state of vehicle dynamics. After vehicle modeling, appropriate model for tire forces and moments picked up from the most related and available references. Then validation accomplished as final part of modeling section. Stability of presented model studied as an important part of this paper. In order to specify rollover threshold as vehicle moves on two wheels, steady-state equations of motion used and based on steady state analyses a new criterion proposed. Next, by designing some maneuvers, simulations accomplished to show applicability of proposed criterion at different situations. As conclusion, presented criterion is more implementable and efficient than other proposed model for rollover threshold and can prospect rollover threshold at various steering angles and longitudinal speeds as model inputs.

کلیدواژه‌ها English

Rollover threshold
Rollover modeling
Rollover index
Sport Utility Vehicle
Steady-state solution