تست سخت افزار درحلقه سامانه کنترل وضعیت ماژول زیر مداری با تراسترهای گاز سرد

نویسندگان
1 دانشگاه خواجه نصیر طوسی
2 عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر
3 عضو هیات علمی دانشگاه تورنتو
چکیده
در این پژوهش طراحی و تست سخت افزار در حلقه سامانه کنترل وضعیت ماژول زیر مداری با استفاده از مجموعه تراسترهای گاز سرد انجام گرفته است.پس از طراحی کنترلر مبتنی بر بازخورد کواترنین با استفاده از مدولاتورهای عرض پالس-فرکانس پالس، فرمان کنترل لازم برای تراسترهای از نوع خاموش-روشن و غیر پیوسته فراهم گردیده است. پس از این به طراحی معماری و ساخت میز تست های سخت افزار در حلقه برای تراسترهای گاز سرد نیتروژن برای انجام تستهای زمان حقیقی پرداخته شده است. سپس شبیه سازی های عددیِ حلقه بسته انجام گرفته است.با استفاده از تست های سخت افزار در حلقه نتایج شبیه سازی عددی مورد تایید و صحه گذاری قرار گرفته است. دستاورد دوم این پژوهش در انجام تست‌های شبیه سازی سخت افزار در حلقه، مقادیر نامعینی مدل و نویز اندازه گیری تخمین زده شده و در مدل محاسباتی به روز شده و به مدل حقیقی نزدیک گردیده است. بدین ترتیب از این مدل محاسباتی در انجام تست هایی که به صورت مکرر استفاده می شوند با هزینه های بسیار کمتر از تست سخت افزار در حلقه پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Hardware-in-the-loop simulation for Attitude Control of a Suborbital Module using Cold Gas Thrusters

نویسندگان English

Fazlollah Moosavi 1
Jafar Roshanian 2
Reza Emami 3
چکیده English

This paper is concerned with design, develop and implementation of a quaternion based attitude control system for a rigid suborbital module which using cold gas thrusters over a short-duration mission. The quaternion controller produces a demand torque, and a pulse-width pulse-frequency (PWPF) modulator determines the necessary thruster fire signals. The effect of disturbances on module attitude has been investigated and the most significant found to be due to misalignment of thrusters effects. The system concept has been evaluated through modeling in Simulink and a rapid prototype hardware-in-the-loop platform and has been found to meet the requirements laid out for a typical module mission. The satisfactory performance of the controllers was illustrated through both numerical and hardware-in-the-loop simulations, where a system of twelve thrusters and load sensors were implemented in the hardware and disturbance effects such as thrust misalignment and sensor noise were studied. The results show the effectiveness of the proposed control method for agile attitude maneuvers of suborbital modules. The results of the HIL simulation were also used for tuning the parameters of the module’s numerical simulation that is to be used for error budgeting analyses.

کلیدواژه‌ها English

Quaternion error vector
Attitude control
Suborbital Module
Cold Gas Thruster