مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مدل سازی سوختگی های ناشی از کیسه هوا به منظور بررسی نقش پارامترهای مختلف در ایجاد آن

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
استفاده از کیسه های هوا به عنوان وسیله‌ای مورد قبول برای ایمنی سرنشین در تصادفات، در حال افزایش است. اما در بسیاری از موارد خود کیسه‌ های هوا، باعث آسیب دیدگی سرنشین می شود. یکی از آسیب دیدگی های رایج، سوختگی ناشی از کیسه‌ی هوا است. سوختگی های ناشی از کیسه‌های هوا می‌توانند شیمیایی یا حرارتی باشند. سوختگی‌های شیمیایی در این مقاله بررسی نشده است. سوختگی های حرارتی ناشی از کیسه های هوا دو نوع است: سوختگی ناشی از برخورد مستقیم با کیسه‌ی هوا و سوختگی ناشی از برخورد با گاز داغ خروجی از دریچه‌های کیسه‌ی هوا. هدف این مقاله شبیه سازی عددی این دو نوع سوختگی است. یک مطالعه پارامتریک برای بررسی نقش جنس کیسه ‌ی هوا، قطر دریچه، تعداد دریچه‌ها و فاصله سرنشین از کیسه ی هوا، انجام شده است. طبق نتایج به دست آمده بیشترین سوختگی مربوط به PA66 )پلی آمید 66) و کمترین مربوط به PET (پلی اتیلن) می باشد. با افزایش قطر دریچه عمق ایجاد سوختگی بیشتر می شود. با افزایش تعداد دریچه ها عمق ایجاد سوختگی افزایش پیدا می کند. فاصله‌ی سرنشین از کیسه‌ی هوا رابطه‌ی مشخصی با سوختگی ندارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Modeling burn due to airbags deployment to evaluate the role of various parameters in producing burns

نویسندگان English

Aida Fathipour 1
Kiumars Mazaheri 2
2 Tarbiat Modares University
چکیده English

Using of airbags is now increasing as a widely accepted safety measure designed to reduce morbidity associated with vehicle accidents. However, in many accidents the airbag, itself, causes the injury of passenger. One of the common injuries causes by air bag is the skin burning. Burns due to airbag deployment could be chemical or thermal. Chemical burns are not studied in this research. There are two mechanisms for thermal burns due to an airbag deployment; contact with the hot airbag itself, contact with the hot expelled gases from the airbag. Present research focus, is on numerical simulation of these two types of burns. A parametric study is done to investigate effect of airbag material, vent port diameter, number of vent ports and distance between driver and airbag. It was found that the most severe burns are due to PA66 and the less severe burns are due to PET. Increasing the vent port diameter and decreasing number of vent ports result burn in less skin depth. There is no clear relation between distance of driver with airbag and burns. Increasing the distance may cause less or more burn.

کلیدواژه‌ها English

Airbag
burns
injury criterion omega function
Wang-Nefske gas dynamic model