مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تأثیر شیب و انسداد تونل روی سرعت بحرانی در آتش‌سوزی بزرگ در تونل بین شهری

نویسندگان
1 دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در چند سال اخیر موضوع آتشسوزی در تونل های بین شهری به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ایمنی در برابر آتش‌سوزی در حال حاضر به عنوان یکی از موضوعات مهم در طراحی تونل‌ها تبدیل شده است. به همین علت بسیاری از تونل‌ها به سیستم‌های تهویه طولی برای کنترل دود در صورت آتش‌سوزی مجهز هستند. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار منبع باز FDS آتش‌سوزی در یک تونل شبیه‌سازی شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پارامترهای هندسی روی سرعت بحرانی می باشد. برای مطالعه تأثیر پارامترهای هندسی، تأثیر شیب تونل و انسداد تونل، در اثر حضور خود روها در تونل، مورد بررسی قرار گرفته است. در کار حاضر سعی شده است تا تأثیر شیب‌های مثبت و منفی تونل روی رفتار دود و سرعت بحرانی در شرایطی که در تونل آتش‌سوزی رخ می‌دهد، مورد بررسی قرار گیرد. برای بررسی تأثیر شیب تونل، با انتخاب پنج شیب، رفتار دود مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که در شیب‌های مثبت، ستون دود به سمت خروجی تونل و در شیب-های منفی، ستون دود به سمت ورودی تونل منحرف می‌شود. همچنین، مشاهده شد که با افزایش شیب تونل از شیب‌های منفی به مثبت، سرعت بحرانی به صورت خطی کاهش می‌یابد. بررسی انسداد توسط وسیله نقلیه نشان داد که با افزایش درصد انسداد، سرعت بحرانی کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Study on the effect of tunnel slope and blockage on critical velocity in urban tunnels

نویسندگان English

Masoomeh Raoufi 1
Kiumars Mazaheri 2
2 Tarbiat Modares University
چکیده English

Over the past few years the issue of fire in transport tunnels has become an important concern. Fire safety is now seen as being one of the important elements in tunnel design. For this reason, many tunnels are equipped with critical longitudinal ventilation systems to control smoke in the event of fire. In this study, tunnel fire simulation is done with open-source software FDS. Also, study on the critical velocity is done in tunnel fire. In this research, the effects of geometrical parameters on the critical velocity is studied. To investigate the effects of geometrical parameters, tunnel slope and tunnel blockage is studied. For the study on the effects of tunnel slope, propagation and behavior of smoke is studied for slopes between -10 and +10 degrees. In positive slopes of tunnel, fire plume is spread to the downstream of tunnel and in negative slopes of tunnel, fire plume is spread to the upstream of tunnel. It is observed that with increasing from negative slopes to positive slopes of the tunnel, the critical velocity decreases linearly with increasing tunnel slop. Tunnel blockage is studied for one vehicle and 30 vehicles. The results of study on vehicular blockage show that the critical velocity decreases with increasing percent of blockage.

کلیدواژه‌ها English

Fire
Tunnel
Critical velocity
Tunnel slope
Tunnel blockage