مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مطالعه پارامتری توربین موج اقیانوسی (نوع ولز) بر روی بستر نوسانی شناور: آنالیز عددی

نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
چکیده
امروزه استفاده از انرژی‌های نو به ویژه انرژی امواج اقیانوس جایگاه خاصی در دنیا پیداکرده است. یکی از روش‌های استحصال این انرژی استفاده از توربین‌های محوری با هد پایین، است. در این مقاله عملکرد یک توربین محوری موج اقیانوسی از نوع ولز که بر روی بستر نوسانی شناور نصب می‌شود، به صورت عددی مطالعه و بررسی شده است. طول بستر نوسانی برابر با طول موج اقیانوس بوده که توربین ولز در وسط آن قرار دارد. این طراحی سبب دو برابر شدن دبی ورودی به توربین و در نتیجه افزایش توان آن می‌شود. در این راستا معادلات حاکم شامل پیوستگی و مومنتوم با در نظر گرفتن مدل توربولانسSST k-ωدر دستگاه مختصات دوار حل شده‌اند. نتایج از طریق استقلال حل از شبکه و مقایسه با نتایج آزمایشگاهی راست‌آزمایی شده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که با کم کردن لقی و رساندن آن به میزان 2% وتر، بازده تا حدود 35% افزایش پیدا می-کند. همچنین با تغییر زاویه پره نسبت به نوک آن از صفر تا 12 درجه در نسبت سرعت‌های مختلف، میزان بازده در نقاط خارج از طراحی بهبود پیدا کرده است. استفاده از پره با پروفیل متغیر باعث به تعویق افتادن پدیده استال در مقاطع نزدیک هاب می‌شود. در انتها نتایج نشان می‌دهند که استفاده از پره‌های راهنما بین طبقات توربین سبب افزایش راندمان تا حدود 9 درصد شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Parametric Study of Ocean Wave Turbine (Wells Type) over the Floating Oscillating Platform: A Numerical Analysis

نویسندگان English

Hamed Fatemi 1
Alireza Riasi 2
seyyed Ahmad Nourbakhsh 2
1 university of Tehran
چکیده English

Nowadays, using renewable energies, specifically ocean wave energy, is of importance in the world. One of the methods by which this energy can be harnessed is through using axial turbines with low head. In this study, performance of an axial turbine ocean wave of Wells type installed on the floating oscillating platform has been numerically studied. The length of the oscillating bed is equal to the wave length of the ocean upon its center the Wells turbine has been installed. This design causes the inlet flow rate to be doubled, which will in turn increase the power. In this way, the governing equations include continuity and momentum equations have been solved considering SST turbulence model. Furthermore, the acquired results have been verified through mesh independency analysis and have been validated by comparison with the available experimental data. The results show that with decreasing the clearance and setting it to 2% of the chord length value, the maximum efficiency, which is approximately 35%, will be gained. Moreover, by varying the angles from 0 to 12° with respect to its tip, achieve higher efficiency in different velocity ratios. On the other hand, employing a blade with variable profile will lead to postponing stall phenomena. Moreover, employing multistage turbines with guide vanes at the mid stage can improve efficiency by 9 percent.

کلیدواژه‌ها English

Wells Turbine
ocean wave
Stall
CFD