مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

کنترل دوشاخه‌شدگی و آشوب در سیستم انتقال چرخدنده

نویسندگان
1 عضو هیات علمی/دانشگاه مشهد
2 دانشگاه فردوسی مشهد- مشهد
چکیده
مطالعه دقیق و بررسی‌های تجربی از پاسخ دینامیکی سیستم چرخدنده، بروز پدیده‌های غیرخطی دوشاخه‌شدگی و آشوب را در برخی از پارامترهای سیستم، نشان داده است. رفتار آشوبناک به صورت رفتار غیرعادی و پیش‌بینی ناپذیر در پاسخ سیستم شناخته شده که همواره به عنوان یک پدیده نامطلوب در ارتعاشات سیستم چرخدنده‌ای مطرح شده است. لذا در طراحی یک سیستم چرخدنده‌ای آرام و بهینه،کنترل و یا حذف این رفتارها حائز اهمیت می‌باشد. هدف این پژوهش، طراحی و بررسی یک سیستم چرخدنده‌ای به منظور کنترل و تعدیل رفتار آشوبناک سیستم می‌باشد. یک مدل دینامیکی از سیستم غیرخطی چرخدنده‌ای با درنظر گرفتن برخی از پارامترهای موثر در ارتعاشات سیستم‌ از قبیل خطای انتقال استاتیکی و لقی دندانه‌های درگیر، استخراج می‌گردد. ایده اصلاح و یا حذف رفتار آشوبی از طریق اعمال و کنترل یک نیروی تحریک بر چرخدنده راننده، محقق می‌شود. فضای پارامتری مجاز برای انتخاب نیروی کنترلی مورد نظر بر اساس آنالیز تحلیلی ملنیکوف تعیین می‌گردد. به منظور بررسی صحت نتایج تحلیلی و همچنین ارزیابی عملکرد سیستم کنترلی مطرح شده در مهار و حذف آشوب در ارتعاشات چرخدنده، شبیه‌سازی عددی سیستم شامل نمودارهای دوشاخه-شدگی، پاسخ زمانی و همچنین نمودار صفحه- فاز سیستم، ارائه می‌شوند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Bifurcation and chaos control in a gear transmission

نویسندگان English

Anooshirvan Fashidianfar 1
Amin Saghafi 2
چکیده English

The accurate evaluation and experimental investigation of the gear dynamic response have indicated some interesting nonlinear phenomena such as bifurcation and chaotic behavior on some system parameters. The chaotic motion is an unusual and unpredictable behavior and has been considered as an undesirable phenomenon in the nonlinear gear vibration systems. Therefore, in order to design and develop an optimal gear transmission system, it is important to control and eliminate these nonlinear phenomena. This paper presents the design of a gear system in order to control and suppress the chaos. A generalized nonlinear dynamics model of a spur gear pair including the backlash and the static transmission error is formulated. The idea behind the design of this control system is applying an additional control excitation force to the driver gear. The parameter spaces of the control excitation force are obtained analytically by using the Melnikov approach. The numerical simulations including the bifurcation diagram, the phase portrait, and the time history are used to confirm the analytical predictions and show effectiveness of the proposed control system for chaos suppression in nonlinear gear systems.

کلیدواژه‌ها English

Nonlinear vibrations
Gear
Chaos Control