مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مطالعه امکان سنجی و طراحی سیستم قوای محرکه هیبرید هیدرولیک برای خودروی خدمات شهری

نویسندگان
1 رییس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
2 هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
3 مهندس مکانیک
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه امکان سنجی و طراحی سیستم قوای محرکه هیبرید هیدرولیک برای خودروی خدمات شهری به‌منظور بازیابی و ذخیره انرژی جنبشی و استفاده مجدد آن در تامین توان رانشی خودرو می‌باشد. سیستم قوای محرکه هیبرید هیدرولیک شامل موتور احتراق داخلی، پمپ/موتور هیدرولیکی و انباره هیدرولیکی به عنوان منبع ذخیره انرژی می‌باشد. در این تحقیق از ساختار موازی برای سیستم قوای محرکه استفاده شده است. در مرحله اول مطالعه امکان‌سنجی فنی استفاده از سیستم قوای محرکه هیبرید هیدرولیک به منظور کاهش مصرف سوخت انجام گرفته‌است. در این تحقیق کامیون اکسور 1828 به عنوان خودروی هدف انتخاب شده است و با توجه به منحصر به‌فرد بودن سیکل رانندگی خودروی خدمات شهری جهت افزایش اعتبار نتایج امکان سنجی و طراحی، سیکل رانندگی خودروی خدمات شهری تهران استخراج شد. استخراج سیکل رانندگی خودروی خدمات شهری با بررسی سیکل حرکتی یک خودرو در روزهای کاری مختلف بدست آمده‌است. در مرحله بعد اندازه و نوع المان‌های هیبرید هیدرولیک با هدف بازیابی انرژی جنبشی خودرو در سیکل رانندگی استخراج‌شده، طراحی و انتخاب شده‌است. براساس طراحی‌های انجام‌شده، با استفاده از سیستم قوای محرکه هیبرید هیدرولیک، 17 درصد از انرژی ترمزی خودرو در طول یک سیکل رانندگی بازیابی و مجدداً استفاده می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Feasibility study and design of hydraulic hybrid powertrain system for a refuse truck

نویسندگان English

Gholamhasan Payganeh 1
Mohsen Esfahanian 2
sohrab pakdel bonab 3
چکیده English

The aim of this study is to feasibility study and design of hydraulic hybrid power train system for refuse truck in order to regenerate and store kinetic energy and reuse it for supplying propulsion power of vehicle. The hydraulic hybrid propulsion system includes a conventional internal combustion engine, a hydraulic pump/motor and also the accumulators as the energy storage device. Here, the parallel configuration has been chosen for implementing this powertrain. At first part of the paper, regarding the unique driving trends of refuse trucks, a driving cycle for refuse truck in Tehran has been extracted to improve the reliability of the designed powertrain. Also, AXOR 1828, one of the trucks used as the refuse vehicles in Tehran, has been chosen as the based vehicle. The driving cycle is extracted by performing observations on the based vehicle operation during several days. In the second part of the paper, the components of hydraulic hybrid powertrain have been designed to recuperate as much kinetic energy as possible in the refuse truck driving cycle. The initial computations show 17 percent reduction in fuel consumption of the refuse truck.

کلیدواژه‌ها English

Refuse Truck
Hydraulic Hybrid Powertrain
Regenerative Braking
Driving cycle