مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

طراحی بهینه، مدلسازی و ساخت میراگر جریان گردابی با چیدمان آهنربای دائم

نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس گروه ساخت و تولید،
2 دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشگاه سمنان
چکیده
هدف این مقاله، به دست آوردن چیدمان بهینه آهنرباهای دائم در یک میراگر جریان گردابی بدون تماس است که منجر به بیشترین ضریب میرایی (c) در بین میراگرهای ساخته شده با ابعاد مشابه شود. در این مقاله تئوری جریان‌گردابی بررسی شده و با حل معادلات تئوری با استفاده از مدلسازی عددی، پارامترهای موثر در میرایی و نسبت بهینه هسته و آهنربا برای ابعاد مورد نظر به دست آمده است. برای صحت سنجی نتایج، یک میراگر با ابعاد به دست آمده طراحی و ساخته شده است. یک مجموعه آزمایشگاهی نیز برای تست میراگر ساخته شده است. ضریب میرایی به دست آمده از مدل ساخته شده برابر با (NS/m)5/69 و ضریب میرایی تجربی (NS/m)37/68 بوده که دقت بالای مدل را نشان می دهد. ضریب میرایی میراگر ساخته شده با میراگری با همین ابعاد مقایسه شده که %5/22 افزایش نشان می دهد. با استفاده از نرم‌افزار متلب و پاسخ فرکانسی بدست آمده، افزایش پهنای باند و کاهش دامنه ارتعاشات در میراگر جریان گردابی مورد بررسی قرار گرفته است که کاهش دامنه در قله های پاسخ فرکانسی را به میزان 20 دسیبل نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Optimal Design, modeling and manufacturing of the eddy current damper by arrangement permanent magnet

نویسندگان English

Yousef Hojjat 1
Ali Asghar Maddah 2
Mojtaba Ghodsi 2
Soheil Talebian 2
Mohammad Reza Ashoori 3
چکیده English

The purpose of this paper is obtaining an optimal arrangement of permanent magnets in a non-contact eddy current damper in order to achieve the maximum damping coefficient (c) among dampers with the same dimension. Magnetic theory and eddy current equations have been employed and solved by finite element numerical method. The dominant damping parameters and the optimum ratio of the ferrite core and the permanent magnet for the specific dimension have been achieved. A damper with the dimensions obtained from design is manufactured in order to verify the result of simulations. A setup also is designed and manufactured to verify the damping coefficient. The damping coefficient of simulation and experimental setup is 69.50 and 68.37 respectively which shows a close correlation between simulation and experiment results. The damping coefficient of the designed damper has been increased by 22.5% compared with a same dimension damper. Furthermore, frequency response is obtained by MATLAB software and a decrease of vibration amplitude in eddy current damper has been investigated. The result showed 20 dB reduction in the peak amplitude of frequency response in the designed damper.

کلیدواژه‌ها English

Eddy Current Dampers
passive Dampers
Numerical simulation
Eddy Current