مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مدل‌سازی و بهینه‌سازی یک تک پیل سوختی اکسید جامد صفحه‌ای

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه بیرجند عضو هیات علمی
2 کارشناس ارشد کویر تایر
چکیده
در این مقاله، یک تک پیل سوختی اکسید جامد صفحه‌ای با اصلاح داخلی و جریان همسو مدل‌سازی و بهینه‌سازی شده است. این تک پیل سوختی، جزئی از توده یک سیستم پیل سوختی است که جهت تولید همزمان حرارت و کار مورد استفاده قرار می گیرد. معادلات حاکم شامل معادلات بقای جرم، بقای ممنتوم، بقای انرژی و روابط الکتروشیمایی است که توسط نرم افزار gPROMS حل و به کمک داده‌های موجود در مقالات اعتبار سنجی شده‌است. در این مدلسازی، اثر کمیت‌هایی مانند ضریب مصرف سوخت، میزان هوای اضافی، درصد پیش اصلاح سوخت ورودی و غیره روی ولتاژ و توان خروجی همچنین راندمان‌های انرژی و اگزرژی پیل بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهند که در میان پارامترهای مختلف، درصد پیش اصلاح سوخت، اثر موثرتری روی عملکرد پیل سوختی دارد و با افزایش آن، توان، ولتاژ خروجی و راندمان انرژی افزایش می‌یابد. نقطه کاری بهینه پیل سوختی با سه تابع هدف توان خروجی، حاصلضرب توان خروجی در راندمان ولتاژ و حاصلضرب توان خروجی در راندمان انرژی تعیین شده است. نتایج همچنین نشان میدهند که نقطه بهینه در چگالی جریانی کمتر از چگالی جریان حداکثر توان است و در این نقطه، توان خروجی و راندمان انرژی با شرط کمترین اتلاف انرژی به ترتیب w/cm211 /1 و 42% و با شرط کمترین اتلاف اگزرژی به ترتیب برابر ‌ w/cm2 46/1 و 24% می باشند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Modeling and optimization of a single planar solid oxide fuel cell

نویسندگان English

Hassan Hassanzadeh 1
Mohammad Ali Farzad 2
چکیده English

In this paper, a single solid oxide fuel cell with internal reforming and parallel flow is modeled and optimized. The single fuel cell is a part of a stack of fuel cell system used for cogeneration of heat and work. The governing equations including the conservation equations of mass, momentum, energy and electrochemistry relations are solved by gPROMS software and validated using the data available in literatures. The effect of quantities such as the rate of fuel consumption, the amount of excess air and the percentage of pre reforming of fuel on the power and the efficiency of the fuel cell were evaluated. The results show that the percentage of the fuel pre reforming on the performance of fuel cell is more effective than other parameters and the power output and energy efficiency increase with increase of it. Optimal working point of fuel cell with three objective functions (output power, the product of output voltage in voltage efficiency and output power in energy efficiency) has been obtained. The optimal current density is less than the current density of maximum power output. the optimal power output and energy efficiency with considering minimum energy dissipation are 1.11W/cm2 and 42% respectively and with considering minimum exergy are 1.46 W/cm2 and 24%, respectively.

کلیدواژه‌ها English

Planar
Solid Oxide
fuel cell
Modeling
Optimization