مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی و عددی شکل‌پذیری بال با طول و زاویه پس‌گرایی متغیر روی مشخصات آیرودینامیکی یک پهپاد

نویسندگان
1 مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 مجتمع دانشگاهی هوافضا- دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 دانشگاه صنعتی امیر کبیر
چکیده
در این پژوهش، طرح شکل‌پذیری روی بال یک پهپاد به‌صورت تجربی و عددی موردمطالعه قرارگرفته است. شکل‌پذیری بال با طول و زاویه پس‌گرایی متغیر انجام‌گرفته که در آن مساحت و ضریب منظری با حفظ ساختار کلی بال تغییر می‌یابد. نتایج عددی با استفاده از نرم‌افزار فلوئنت و داده‌های تجربی از تست تونل باد سرعت پایین در سرعت‌های 50، 60 و 70 متر بر ثانیه به‌دست‌آمده است.‌ میزان تغییر طول و تغییر زاویه پس‌گرایی مدل بال شکل‌پذیر نسبت به بال پایه، به ترتیب 10 سانتی‌متر (30درصد) و 12 درجه (36 درصد) می‌باشند. نتایج به‌دست‌آمده از این بررسی نشان‌دهنده بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی بال شکل‌پذیر نسبت به بال پایه می‌باشد، این مسئله به فرم کاهش پسای القایی و افزایش راندمان آیرودینامیکی ظاهرشده است. طبق نتایج تجربی و عددی به دست امده برای بال شکل‌پذیر نسبت به بال پایه، مداومت پروازی به ترتیب 6/13 و 5/13 درصد و برد پروازی به ترتیب 85/8 و 17/8 درصد افزایش داشته است. مطالعات تجربی و عددی انجام‌شده نشان می‌دهد که بیشترین تغییر راندمان آیرودینامیکی مدل شکل‌پذیر نسبت به مدل پایه به ترتیب 8/13 و 7/13 درصد بوده که در زاویه حمله 6 درجه و سرعت 70 متر بر ثانیه اتفاق می‌افتد. در این تحقیق همچنین نشان داده‌شده که چگونه می‌توان از طرح بال شکل‌پذیر با طول متغیر به‌عنوان یک روش جایگزین برای کنترل حرکات غلت استفاده نمود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental and Numerical Study of a Variable-Span-sweep Morphing Wing on the Aerodynamic Characteristics of a UAV

نویسندگان English

Abbas Tarabi 1
Saajad Gasemloo 2
Mahmood Mani 3
1 Aerospace Eng. Complex, Maleke-Ashtar University of Technology
2 Aerospace Research Institute, Maleke-Ashtar University of Technology
3 Amirkabir University of Technology
چکیده English

In this research, experiment and computational fluid dynamics (CFD) are used to assess the performance of UAV with variable-span and sweep morphing wing under low speed conditions. Both wing area and aspect ratio are changed due to variations in span and sweep, whereas structure of the variable-span and sweep morphing wing remains constant. In this study, the numerical results of Fluent software and experimental data are presented. Results are achieved under a low wind speed (50, 60 and 70 m/s). In this case, full extension represents a 30% (10 cm) increase in wing span and 36% (12 deg.) in sweep angle relative to the original wing, with no extension. The results of this study show that the morphing wing is capable to improved aerodynamic efficiency, increased both range and endurance, reduced induced drag and in general reduced thrust required. According to experimental and numerical results, the use of morphing wing can increase the range by 13.6% and 13.5%, also, endurance of the vehicle by approximately 8.855 and 8.17%, respectively. The results of this study show that the maximum value of lift-to-drag ratio occurred at 6 degrees angle of attack and a speed of 70m/s. These results demonstrate that the use of morphing wing improve the lift-to-drag ratio by 10% compared to original wing. Finally, the numerical simulations are compared and show good agreement with the experimental results. This research also showed how morphing concept can be used as an alternative method for roll control.

کلیدواژه‌ها English

Morphing Wing
Variable Span and Sweep
Numerical method
Wind tunnel