مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی آزمایشگاهی و عددی بکارگیری دیمپل در پره های مولتی لوور بر عملکرد و ضریب اثربخشی پره ها

نویسندگان
1 دانشگاه تهران مهندسی مکانیک
2 دانشکده فنی دانشگاه تهران
چکیده
روشهای عددی و تجربی برای بررسی اثر آرایش خطی و زیگزاگی دیمپل ساده بر افزایش انتقال حرارت و اُفت فشار جریان هوای عبوری از مجموعه پره های مولتی لوور بکار گرفته شده اند. شبیه سازی سه بُعدی بر روی یک ردیف از لوورهای ساختار مزبور انجام شده است. شبیه سازی ها در اعداد رینولدز متفاوت صورت گرفته است. نتایج شبیه سازی نشان داد که اضافه کردن دیمپل موجب افزایش انتقال حرارت شده که می توان دلیل آن را وجود منطقه گردش ایجاد شده توسط دیمپل دانست. علاوه بر این، تغییرات پیوسته دما بر روی صفحه لوور با بیشترین دما در دو سر لوور و کمترین دما در وسط لوور مشاهده شده است. همچنین، تفاوت بین این دو نقطه در اعداد رینولدز بالا به خصوص در لوورهای ابتدای بیشتر قابل رؤیت است. بازده و ضریب اثربخشی پره برای ارزیابی عملکرد لوور محاسبه شده است. عملکرد مبدل حرارتی توسط محاسبه ضریب j کلبورن و ضریب اصطکاک فانینگ f ارزیابی شده است. نتایج نشان می دهد که پیاده سازی دیمپلها بر روی صفحه لوور، ضریب j و ضریب f را افزایش می دهد. همچنین نتایج ارائه شده نشان داد که آرایش زیگزاگی در مقایسه با آرایش خطی به طور مؤثری می تواند عملکرد انتقال حرارت را بالا ببرد. نتایج نشان می دهند با به کارگیری دیمپل ضریب عملکرد حرارتی دسته فین و اثربخشی فینها در ازای افزایش قابل قبول افت فشار بالا می رود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental and numerical investigation on the effect of dimple on heat exchanger performance and louver effectiveness in multilouvered fin banks

نویسندگان English

Hossein Shokouhmand 1
Farhad Sangtarash 2
1 Faculty of Mechanical engineering, Tehran University
2 Faculty of Mechanical Engineering, University of Tehran.
چکیده English

Numerical and experimental models have been developed to investigate the effect of implementing in-line and staggered arrangement of dimple on heat transfer augmentation and pressure drop of the air flow through a multilouvered fin bank. Three-dimensional simulations of single row of louvers have been conducted for aforementioned geometry. Simulations are performed for different Reynolds number. The simulation revealed that heat transfer and temperature augmentations occur due to existence of a circulation region created by dimple. Additionally, continuous temperature gradients have been observed over the louver surface with the highest temperature at the base of the louver and the lowest temperature at the middle of the louver. Besides, the difference between these two points is more obvious in higher Reynolds numbers, especially in the first louvers. Fin efficiency and fin effectiveness have been calculated to assess the louver performance. The air-side performance of heat exchanger is evaluated by calculating Colburn j factor and Fanning friction f factor. Results show that implementing dimples on the louver surface increase j factor and f factor. The present results indicated the staggered arrangement, in comparison with in-line arrangement, could effectively enhance the heat transfer performance. The results show that both fin bank performance and louver effectiveness will be increased against an acceptable increase in pressure drop.

کلیدواژه‌ها English

Multilouvered fin
Dimple
In-line
Staggered