مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تاثیر حرارت تولید شده در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی برروی کیفیت اتصال آلومینیوم به فولاد

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 دانشگاه آزاد آیت الله آملی
چکیده
با وجود تحقیقات انجام شده بر روی اتصالات نامتجانس بین فولادها و آلومینیوم‌ها توسط محققین، بررسی اتصالات جدید که از لحاظ علمی و اقتصادی بتواند به صنایع مختلف یاری رساند، ضروری به نظر می‌رسد. هدف این مقاله بررسی تغییرات خواص مکانیکی و جریان مواد در اثر تغییرات پارامتر‌های مکانیکی فرآیند FSW، در اتصال بین آلومینیوم AA1100 و فولاد A441 AISI است. در این پژوهش، افست ابزار، عمق نفوذ، سرعت خطی و سرعت دورانی ابزار به عنوان پارامترهای متغیر انتخاب شدند. با توجه به نتایج بدست آمده، مستحکم ترین اتصال در افست 3/1 در درون آلومینیوم، عمق نفوذ 2/0 ، سرعت دورانی 800 و سرعت خطی 63 بدست آمد. محل شکست تمامی نمونه های تست کشش، در سمت آلومینیوم قرار داشت. عیوب داخلی ایجاد شده در درون اتصالات با افزایش سرعت دورانی از بین رفتند و با افزایش سرعت خطی و بواسطه‌ی فورج بیشتر مواد به درون اتصال عیوب سطحی نیز از بین رفتند. بیشینه استحکام تولید شده در این آزمایشات 90 درصد فلز پایه‌ی آلومینیومی استحکام داشت. سختی محل اتصال با افزایش سرعت دورانی بیشتر شد که علت این مساله تولید گرمای زیاد در خط اتصال و شکل‌گیری لایه‌های بین فلزی بود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Effects of friction stir welding parameters on mechanical quality of AA1100 aluminum alloy to A441 AISI steel joint

نویسندگان English

Majid Elyasi 1
Hamed Aghajani 2
Morteza Hosseinzadeh 3
چکیده English

Friction is an important factor that causes frictional heat generated in the friction stir welding process and makes the joint between work pieces. The objective of the present work is investigate on the effects of friction stir welding parameters on the mechanical properties and material flow in AA1100 aluminum and A441AISI joint. In this study, tool offset, plunge depth, welding linear speed and tool rotational speed were chosen as variable parameters. Comprehensive analysis using the experimental results showed that the strongest joint obtained at 1.3 mm tool offset and 0.2 mm plunge depth when to the offset tool rotational speed and linear speed were 800rpm and 63mm/min respectively. Fracture locations in tensile test at all samples were in aluminum sides. Internal defects that caused in lower tool rotational speed removed by increasing the revolving and with growing trend in linear speed due to the more forging force, the surface defects abated. The maximum strength of welded joints with selected parameters was 90% aluminum base metal. In this research, microhardness of joint interface ascended with increasing rotational speed. This phenomenon is due to formation of thick intermetallic layers in abutting edges of sheets.

کلیدواژه‌ها English

Friction Stir Welding
Dissimilar joint
Mechanical properties
AA1100 Aluminum Alloy
A441 AISI Steel