مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تاثیر زاویه حمله پره‌های راهنمای ورودی و کانال برگشتی بر عملکرد کمپرسور دومرحله‌ای با مدلسازی یک بعدی

نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی
2 کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده
در این مقاله، جریان داخلی همه‌ی اجزای یک کمپرسور گریز از مرکز دو مرحله‌ای به روش یک بعدی شبیه‌سازی شده است. با ساختن مدل، جریان داخلی کمپرسور با حل معادلات اساسی و روابط تجربی تصحیح شده‌ی هندسی، ترمودینامیکی و دینامیکی، به وسیله برنامه نوشته شده در متلب محاسبه و تحلیل گردیده است. حل جریان با فراخوانی هندسه اولیه و شرایط ترمودینامیکی ورودی و محیط، در دور اسمی، 70، 90 و 105 درصد دور اسمی، آغاز می‌شود. سپس در محدوده عملکرد پایدار، نتایج مدل یک بعدی حاضر با نتایج تجربی اعتبارسنجی و با شبیه‌سازی سه بعدی مقایسه شده است. در نهایت تاثیر دو پارامتر زاویه حمله پره‌های راهنمای ورودی و کانال برگشتی بر عملکرد کمپرسور، در منحنی‌های عملکرد مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، به دست آوردن تاثیر زوایای حمله‌ی پره‌های راهنمای ورودی و کانال برگشتی، بر عملکرد کمپرسور گریز از مرکز است. ورودی‌ها شامل دمای سکون، فشار سکون و دبی جرمی هستند. از مدل حاضر می‌توان در طراحی هندسه پره‌های راهنمای ورودی و کانال برگشتی استفاده کرد و زاویه مطلوب جهت دستیابی به بیشترین مقدار بازده و نسبت فشار را بدست آورد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of inlet guide vanes and return channel angle effects on two-stage compressor performance with one-dimensional simulation

نویسندگان English

Mohammad Reza Ali Goodarz 1
Hamid Azimi Kivi 2
چکیده English

In the present paper, flow field in all components of a two-stage centrifugal compressor are simulated using one-dimensional method. Internal flow simulating is performed by solving basic equations of corrected empirical relations of geometry, thermodynamics and dynamics with an algorithm with iterative solution was in MATLAB. The purpose of simulation is to obtain the effect of inlet guide vanes and return channel intake angle changes on performance maps. The inputs include stagnation temperature, stagnation pressure and mass flow. The solution is done by calling the primary geometry and inlet thermodynamic and ambient conditions at the nominal speed and 70, 90 and 105 percent of the nominal speed, by applying a continuous flow with convergence of mass flow rate and Rothalpy conservation. Then in performance stability range the results of one-dimensional model are validated by empirical and three-dimensional modeling results. Then the effect of incidence angles of inlet guide vanes and return channel on compressor performance at performance maps are expressed and analyzed. This model can be used to design inlet guide vane and return channel and estimate optimized angle of guide vanes to gain maximum performance and pressure ratio.

کلیدواژه‌ها English

"One-Dimensional simulation"
" Compressor design"
"Inlet Guide Vanes (IGV)"
"Return Channel"
"Performance Maps"