مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عددی و تجربی اثر میزان هم پوشانی اولیه و ثانویه بر عملکرد توربین بادی ساونیوس

نویسندگان
1 دانشگاه فردوسی مشهد
2 استاد دانشگاه فردوسی مشهد
3 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
توریبن های بادی ساونیوس بدلیل طراحی و ساخت ساده، عدم وابستگی به جهت باد و خود راه انداز بودن، مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته اند. در مقاله حاضر با استفاده از شبیه سازی عددی و نتایج آزمایشگاهی به بررسی اثر میزان هم پوشانی اولیه و ثانویه بر عملکرد توربین بادی ساونیوس پرداخته شده است. هشت روتور مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند که سه روتور بصورت آزمایشگاهی و هر هشت روتور بصورت عددی تحلیل شده اند. اثر پارامترهای همپوشانی اولیه، هم پوشانی ثانویه، عدد رینولدز و تعداد پره بر ضریب توان و ضریب گشتاور پره مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهند حداکثر ضریب توان برای تمامی روتورهای بررسی شده در نسبت سرعت-های نوک 8/0 تا 0/1 (سرعت نوک پره نزدیک به سرعت باد) اتفاق می افتد. ضریب توان حداکثر در مقدار هم پوشانی اولیه (بی بعد شده نسبت به قطر پره) 2/0 اتفاق می افتد، اما کم یا زیاد کردن هم پوشانی ثانویه باعث کاهش ضریب توان حداکثر می شود. با افزایش عدد رینولدز ضریب توان حداکثر و متوسط افزایش می‌یابد. همچنین گرچه افزودن پره به روتور ساونیوس باعث ایجاد گشتاور تولیدی یکنواخت تری می گردد، اما ضریب توان حداکثر روتور را کاهش می دهد. با افزایش نسبت هم پوشانی ثانویه مثبت، ضریب گشتاور افزایش می یابد و هم پوشانی منفی ضریب گشتاور را کاهش می دهد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical and experimental investigation on effects of the primary and secondary overlaps on the performance of Savonius wind turbine

نویسندگان English

Maryam Amiri 1
Mohsen Kahrom 2
Ali Kianifar 3
چکیده English

Due to simplicity of design and manufacture, self-starting characteristics and operating independently of wind direction, Savonius wind rotors have been considered by many scientists. In the present study, the effects of the primary and secondary overlap ratios on the performance of Savonius wind rotors have been investigated, by means of numerical simulation and wind tunnel tests. Eight different rotor structures were analyzed numerically; three of them were also studied by experimental methods. The effects of the primary and secondary overlap ratios, Reynolds number and the number of the blades on the power and torque coefficients were examined. For all investigated rotors, the maximum value of the power coefficient occurred at a tip speed ratio between 0.8 – 1.0 (blade tip speeds close to the wind speed). Additionally, the maximum power coefficient was found at a dimensionless primary overlap ratio of 0.2; however, increasing or decreasing the secondary overlap ratio caused a reduction in the maximum value of the power coefficient. Also, it was shown that an increase in Reynolds number resulted in the increase of the maximum and average values of power coefficient. Moreover, although adding more blades could produce a more uniform torque, it causes the maximum value of the power coefficient to decrease. By increasing the positive secondary overlap ratio, torque coefficient was increased while the negative overlap ratio reduced the torque coefficient.

کلیدواژه‌ها English

Savonius rotor
Primary overlap
Secondary overlap
Power coefficient