مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی، تحلیلی و عددی عملکرد استاتیکی یک موتور الکتریکی ملخی با کاربرد در یک پهپاد سبک

نویسندگان
1 استادیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر - مجتمع دانشگاهی هوافضا
2 عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده
به دلیل کاربردهای گسترده پهپادها، سرمایه‌گذاری روی آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. ملخ به عنوان یک عامل مهم در ایجاد نیروی پیشران این وسایل پرنده بوده و بررسی عملکرد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این مساله در این تحقیق تلاشی برای طراحی و ساخت وسیله‌ای جهت اندازه‌گیری نیروی تراست استاتیکی چند نمونه از ملخ‌های مورد استفاده در یک موتور الکتریکی با کاربرد در یک پهپاد سبک صورت گرفت. برای این کار ابتدا یک استند برای انجام تست‌های استاتیکی موتور طراحی، تحلیل و ساخته شد و سپس عملکرد استاتیکی موتور الکتریکی اشاره شده با چند نمونه ملخ در سرعت‌های دورانی‌ مختلف اندازه گیری شده و با نتایج عددی و تحلیلی مقایسه گردید. در ادامه به منظور اعتبارسنجی نتایج، عملکرد یکی از ملخ‌های بررسی شده با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی مبتنی بر مدل توربولانسی k-ε،RNG به صورت عددی تحلیل گردید. مقایسه نتایج عددی، تحلیلی و تجربی برای ملخ مذکور حاکی از تطابق مناسب و صحت تست‌های تجربی انجام شده می‌باشد. نتایج بدست آمده بیانگر این مساله می‌باشد که در بهترین حالت اختلاف میان نتایج تحلیلی و تجربی حدود 4/0%، نتایج تجربی و عددی 3/0% و نتایج تحلیلی و عددی نیز در حدود 23/1 % برآورد می‌گردد. همچنین در محدوده تغییرات سرعت دورانی در اکثر موارد اختلاف میان نتایج تجربی و عددی کمتر از 10 % است که این موضوع حاکی از تطابق قابل قبول نتایج و نیز نشان‌دهنده صحت روش عددی به کار رفته و همچنین ساز وکار انجام گرفته در تست‌های تجربی است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

An Experimental, Analytical and Numerical Investigation of Static Performance of an Electromotor Driven Propeller with Application in UAVs

نویسندگان English

Jamasb Pirkandi 1
Mostafa Mahmoodi 2
Mostafa Rezvandoost 3
چکیده English

Because of various applications of UAVs, research in this field has been developed increasingly in recent years. Propeller has considerable importance as a key factor in producing propulsion in such vehicles. Having information about a propeller’s performance variations in different operational conditions is very important in order to choose a suitable propeller for a predefined mission of the flying vehicle. For this aim, in this research a test stand was designed and fabricated to evaluate the static performance of electromotor driven propellers with application in UAVs. After collecting data by performing experimental tests, the results were compared to those obtained from the numerical and analytical techniques. In order to verify the results, a propeller was modeled and a computational method was applied based on k-ε, RNG turbulence model. The comparison of experimental, analytical and computational results shows an acceptable agreement between them. According to the results, the difference between analytical and empirical results is 0.4%, the difference between computational and empirical results is 0.3% and the difference between analytical and computational results is about 1.23%. Also in the range of the rotational speed of the propeller, the difference between computational and empirical results became less than 10% in most cases, implying the validity of the applied computational method and correctness of experimental test procedure.

کلیدواژه‌ها English

Test stand
Propeller
Static thrust
Computational Fluid Dynamics