مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی و بهینه سازی تاثیرات هندسه موانع صوتی جهت کنترل نویز فرودگاه

نویسندگان
1 استادیار/دانشگاه علم و صنعت ایران
2 دانشجو
چکیده
عوامل مختلفی مانند جنس، ارتفاع، ضخامت، ملاحظات نصب و شکل رأس دیواره‌ها بر بازدهی دیواره‌های صوتی در کاهش نویز فرودگاه تأثیر دارند. هدف از این مقاله، بهبود تأثیر شکل رأس دیواره‌ها بر میزان کاهش نویز اطراف فرودگاه و یافتن بهبود یافته ترین شکل راس دیواره می‌باشد. برای بررسی کارایی دیواره صوتی، از روش المان مرزی استفاده شده است. بدین صورت که با استفاده از نرم افزارهای مدل‌سازی، دیواره های صوتی با اندازه ها و ابعاد مختلف در آن‌ها طراحی گردیده و پس از مش‌بندی آن‌ها، ازروش المان محدود، برای تحلیل ارتعاشی مدل‌ها استفاده شده است. با استفاده از تحلیل ارتعاشی انجام شده، فرکانس‌های طبیعی و شکل مودهای سازه دیواره به دست می-آید. سپس با مدل کردن منبع نویز و گیرنده‌های صوتی میزان افت جاگذاری آن‌ها محاسبه گردیده است. به دلیل اینکه تعداد حالات راس دیواره Y شکل بسیار متنوع بوده و بررسی تمام حالات چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ هزینه به صرفه نمی‌باشد از روش طراحی آزمایشات تاگوچی جهت تقلیل حالات موجود استفاده شده است. سپس رابطه حاکم بر نتایج آزمون‌های گرفته شده با درصد خوبی به کمک شبکه عصبی تشخیص داده شده و در نهایت از الگوریتم ژنتیک جهت بهینه سازی و به دست آوردن ایده‌ آل-ترین شکل رأس استفاده شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation and improvement effectiveness of sound wall geometry for decrease airport noise

نویسندگان English

Rouhollah Talebitooti 1
Akbar Eshraghi 2
Mansour Torabi 2
Mohammad Reza Gheibi 2
چکیده English

The different factors such as material, height, thickness, installation status, and geometry of the wall's head can influence on the efficiency of the sound walls to decrease the noise pollution of theairports. This paper is presented to improve the effective geometry of the wall's head as well as finding the best wall's head to maximize the noise reduction in an airport. To investigate the performance of the sound wall, the boundary element method is used. Then, in order to modeling the sound walls with different dimensions and sizes, PATRAN software is utilized. In the next step, the models are meshed and finite element method is used to analyze the vibrations of the models. Consequently, the natural frequencies and the mode shapes of sound's walls are predicted and finally the insertion loss via modeling of sources of noise and sound receivers are calculated. The design method of Taguchi experiments is applied to decrease the total numbers of the different models of Y shape geometries. Lastly,the governing equations with approximately fitted over the test cases are determined by neural network. Finally, the genetic algorithm is used to obtain the ideal head's wall.

کلیدواژه‌ها English

Sound's walls
Boundary element method
insertion loss
Neural Network
genetic algorithm