مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

کاربرد میراگرهای نامتقارن غیرخطی در طراحی بهینه پارامترهای سیستم تعلیق غیرفعال خودرو تحت تحریک اتفاقی جاده

نویسندگان
1 استادیار دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تبریز
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
3 استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
چکیده
سیستم تعلیق غیرفعال به دلیل مصرف پایین انرژی و هزینه کمتر در اکثر خودروها استفاده می‌شود. بنابراین امروزه چالشی در ادبیات فن، در جهت افزایش قابلیت‌های آن وجود دارد. هدف از این تحقیق، ارائه روشی جدید جهت طراحی بهینه چندهدفه سیستم تعلیق خودرو بر اساس استفاده از میراگرهای نامتقارن (غیرخطی) می‌باشد. از اینرو نشان داده می‌شود که استفاده از این نوع میراگرها با قدرت انتخاب دو نوع ضریب ویسکوز یکی در هنگام فشردگی و دیگری در هنگام باز شوندگی سبب ارائه طرحی بهینه‌ نسبت به طرح‌های موجود در ادبیات فن که بر مبنای میراگرهای متقارن است، خواهد شد. بدین منظور خودرو به‌صورت یک مدل کامل یازده درجه آزادی که تحت ناهمواری-های اتفاقی جاده قرار دارد، مدل شده است. سپس از آنجا که وظایف سیستم تعلیق، کاهش دادن شتاب‌های عمودی وارد بر سرنشینان، محدودیت حرکت کله زنی، افزایش جاده‌پذیری و کاهش تغییرات فضای کاری چهار چرخ خودرو می‌باشد، مسئله به‌صورت یک مسئله بهینه‌سازی چندهدفه با اهداف متضاد فرمول‌بندی شده و با الگوریتم NSGA-II حل می‌گردد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که استفاده از میراگرهای نامتقارن سبب ارائه طرحی بهینه‌تر نسبت به روش‌های بهینه‌سازی که در آن‌ها از میراگرهای متقارن استفاده‌شده است، می‌گردد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Application of nonlinear asymmetrical damper in the optimal design parameters of passive suspension under random excitation

نویسندگان English

Reza Hassannejad 1
Abolfazel Seifi 2
Mohammad Ali Hamed 3
1 Assistant Professor of Mechanical Engineering-Faculty of University of Tabriz
چکیده English

Passive suspension system is used in most vehicles due to its low energy consumption and low cost in most vehicles. Therefore, today there is a challenge in order to enhance the suspension system. The aim of this study is to present a new method for Multi-Objective design of vehicle suspension based on the use of asymmetrical dampers (Nonlinear). Hence, It is shown that using these type of dampers with a choice of two type coefficient by which one of them is in compression and another one in expansion, will lead to a more optimal design compared to those in the literature. For this purpose, vehicle was modeled using full model with eleven degree of freedom under random road excitation. Then, since the tasks of suspension system are reduction of vertical acceleration exerted on passengers, reduction of pitch acceleration of sprung mass, improving road holding and reduction of the change of four wheel work space. Therefore, the problem is defined as a Multi-Objective problem with conflicting objectives which formulated and solved by NSGA-II algorithm. The obtained results indicated that using asymmetrical dampers leads to more efficient design compared to those methods with symmetrical dampers.

کلیدواژه‌ها English

Ride comfort
Road Holding
Work Space
Asymmetrical Damper
Multi-Objective