مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مطالعه عددی تأثیر پارامترهای هندسی تیوب‌ شوک مخروطی انفجار زیر آب، بر عملکرد و بیشینه‌ی فشار تولیدی به منظور ارائه رابطه جرم معادل

نویسندگان
1 دانشجوی دکترا / دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
2 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده
یکی از روش‌های بررسی پدیده انفجار زیر آب و اثرات آن بر روی سازه‌ها، استفاده از تیوب‌ شوک مخروطی می‌باشد. این تیوب‌ها با استفاده از یک خرج انفجاری کوچک فشار بسیار زیادی را ایجاد می‌نمایند. در این مقاله با استفاده از کد LS-DYNA، انفجار مقدار معینی از یک خرج انفجاری در داخل تیوب شوک مخروطی مورد بررسی قرار گرفته است. شبیه‌سازی عددی با استفاده از روش حل لاگرانژی-اویلری انتخابی چند ماده‌ای انجام گرفته است. برای اطمینان از صحت روش انتخاب‌شده در نرم‌افزار، ابتدا پژوهش تجربی انجام شده توسط لِبانس و شوکلا شبیه‌سازی‌شده و بعد از اطمینان به‌دقت نتایج، نسبت به شبیه‌سازی مسئله موردنظر اقدام شده است. در این کار پژوهشی در ابتدا، اثر زاویه رأس مخروط در مقدار فشار ایجاد شده در تیوب شوک مورد بررسی قرار گرفته است. سپس عملکرد تیوب‌های شوک با طول‌های متفاوت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در انتها با تغییر وزن خرج انفجاری و بررسی نتایج و بیان دلایل تغییرات در هر پارامتر و بررسی اثر نسبت حجم ماده منفجره به حجم آب موجود در تیوب شوک، رابطه‌ای برای جرم معادل برای تمامی تیوب‌های شوک با زوایای مختلف ارائه گردیده و رابطه تئوری موجود اصلاح گردیده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

A Numerical Study of the Effects of Geometrical Parameters on the Performance and Maximum Pressure of Undex Conical Shock Tube to Provide Equivalent mass Equation

نویسندگان English

Mehran Heshmati 1
Jamal Zamani 2
چکیده English

One way to convey the occurrence of explosion under water and its effects on the structures is to use coning shock tube. By using a small explosive, this tube causes high pressure. In this essay, by suing LS-DYNA code, the explosion of a subsidiary amount of an explosive in the conning shock tube has been scrutinized. A numerical simulation has been done by using the MMALE (Multi Material Arbitrary Eulerain Lagrangian) solving method. To verify the validity of the selected method in software, first, the empirical tests performed by LeBlanc and Shukla is simulated. After assuring of the precision of the results, simulation of the desired problem is performed. In this research, first, the effect of the angel of the cone's head in the caused pressure inside the tube has been checked. Then, the operation of shock tubes with different lengths is checked. At the end, with the conversion of the weight of explosive, the study of the results and the reasons of the conversions in each parameter, a bond for the equivalent mass for all the shock tubes with different angels is represented and the bond for the present theory has been revised.

کلیدواژه‌ها English

Shock Tube
Under Water Explosion
Multi Material ALE
Shock Wave