مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

به کارگیری سیستم کَستر فعال به منظور بهبود فرمان‌پذیری خودرو

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو/ دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
در این مقاله به بررسی تاثیر تغییرات زاویه کستر روی دینامیک حرکت جانبی خودرو پرداخته شده است. بدین منظور از یک مدل جامع غیرخطی خودرو استفاده شده است. همچنین بعلت نقش اساسی سیستم فرمان در دینامیک حرکت خودرو ، معادلات دینامیکی این سیستم که از روش دینامیک پیشرفته کین حاصل شده‌اند، بیان گردیده، و همراه با سایر معادلات حرکت خودرو، در مجموع یک مدل جامع و غیر خطی 9 درجه آزادی، شامل مدل تایر فرمول جادویی ، برای انجام شبیه سازی ها در اختیار می‌گذارد. در گام بعد با اجرای شبیه‌سازی‌های متعدد تاثیر تغییر زاویه کستر بر روی پاسخ حالت پایدار خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات بدست آمده از چنین تحلیلی یک کنترلر فازی برای کنترل زاویه کستر طراحی شده است. کنترلر بر مبنای خطای سرعت زاویه ای چرخشی خودرو و شتاب جانبی آن، مقدار زاویه کستر (و به تبع‌ آن دنباله مکانیکی ) مورد نیاز را برای پایدار سازی وضعیت حرکت خودرو در اختیار قرار می‌دهد. مقادیر مطلوب حرکتی بر مبنای مقادیر پایدار متغیرهای وضعیت، برای مدل خودروی دو-چرخ حاصل شده‌اند و مقدار زاویه کستر کنترلی نیز در بازه‌ای معقول و متداول محدود گشته‌است. همچنین عملکرد کنترلر کستر طراحی شده، با اجرای شبیه سازی مانورهای بحرانی و سنگین مورد آزمایش، و با خودروی بدون کنترلر مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که کنترلر زاویه کستر قابلیت بالایی در بهبود و پایدارسازی وضعیت‌های بحرانی خودرو دارد و بخوبی مقادیر مطلوب حرکتی را دنبال می‌کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Using active caster for the enhancement of vehicle handling dynamics

نویسندگان English

Behrooz Mashadi 1
Parsa Salamipour 2
چکیده English

In this paper, an active caster mechanism has been introduced for the purpose of vehicle handling enhancement. To this end, a 9-DOF nonlinear vehicle model, consisting of steering system dynamic equations, derived by using Kane dynamics method, and Magic Formula tyre model, is used for the simulation purposes. The effect of caster angle variations on the steady state response of the vehicle, was investigated in the next step. Based on the knowledge, extracted by the mentioned approach, a fuzzy logic controller (FLC) is designed for controlling caster angle. According to the yaw rate error, between actual and desired values, and the vehicle lateral acceleration, the controller produces the required caster angle in order to reach to stable state of the vehicle. The desired vehicle dynamics motion is assumed in the form of the steady motion of the bicycle model. Also the variation of caster angle was limited in a conventional range. During some critical maneuvers, the performance of the caster angle controller was tested and compared with the uncontrolled vehicle. Simulation results show that the caster variation control has a high capability to enhance vehicle handling dynamics.

کلیدواژه‌ها English

"Vehicle dynamics"
"Steering system"
"Caster angle"
"Variable Caster"
" Fuzzy logic control "