مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی میدان دنباله یک مدل زیردریایی به وسیله پراب پنج حفره در تونل باد

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
2 کارشناس ارشد
3 دانشیار دانشگاه یزد
4 دانشجوی دکتری
چکیده
در پژوهش حاضر میدان دنباله جریان عبوری از روی یک مدل زیردریایی در تونل باد به صورت تجربی بررسی شده است. این آزمایش‌ها در 4 صفحه متفاوت پایین‌دست مدل در موقعیت‌های 5/1و 25/1، 1، 85/0X/L= در عدد رینولدز 105×78/5 (بر اساس طول مدل) به وسیله یک پراب پنج حفره انجام شده است. در این پژوهش اثر عوامل مختلف مانند تغییر عدد رینولدز، نصب زبری مصنوعی بر روی سطح دماغه مدل، نصب قسمت‌های اضافه روی مدل و تغییر شکل دماغه بر روی میدان جریان دنباله بررسی شده است. نتایج این بررسی‌ها نشان داده‌اند که نصب زبری مصنوعی اثر چندانی بر روند کلی توزیع سرعت در ناحیه دنباله مدل نداشته است. همچنین با افزایش عدد رینولدز میزان افت سرعت در مرکز ناحیه دنباله مدل به علت کوچک شدن ناحیه جدایش جریان بر روی سطح پاشنه مدل،کاهش یافته است. حضور قسمت‌های جانبی بر روی سطح مدل باعث رشد مساحت ناحیه دنباله می‌شود. بررسی اثر تغییر شکل دماغه مدل زیردریایی بر میدان دنباله که از مهمترین نوآوری‌های این تحقیق بشمار می‌رود، نشان می‌دهد که حضور دماغه غیر تقارن محوری (مدل تانگو) بر روی مدل باعث می‌شود که سرعت در مرکز کانتور نسبت به حالتی که دماغه‌ها با شکل تقارن محوری (استاندارد و سابوف) روی مدل نصب هستند، افت بیشتری داشته باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental investigation of the wake of a submarine model by five-hole probe in a wind tunnel

نویسندگان English

Mojtaba Dehghan Manshadi 1
Saeid Esfandeh 2
Ali Akbar Dehghan 3
Ali Saeidinezhad 4
چکیده English

In present study, the wake flow field of a submarine model was investigated experimentally in a wind tunnel. These experiments were conducted in four different locations X/L= 0.85, 1, 1.25 and 1.5 downstream of the model at Reynolds number of 3.85×105 by a five hole probe. The effect of various factors such as the variation of Reynolds number, the installation of the trip strip on the model nose surface, the mounting of the appendages on the submarine bare hull model and the nose shape effect on the wake structure were investigated in this study. The results showed that the installation of the trip strip on the nose surface did not have recognizable effects. By Increasing the Reynolds number, the amount of the dropping velocity in the wake field decreased due to the decreasing of the separation region on the after-body section. Presentation of the appendages on the model surface lead to the increasing of the wake area. The effect of the nose shape on the wake of the submarine model is the main innovation in the present work. Investigations showed that the velocity in the central part of the wake for non-axisymmetric nose shape (TANGO) decreased in comparison with the axisymmetric nose shape (SUBOFF and STANDARD).

کلیدواژه‌ها English

Wake
Submarine model
Five-hole probe
Wind tunnel