مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تغییر ضریب اصطکاک و تنش در پدیده‌ی خستگی مالشی به کمک دستگاه جدید طراحی شده

نویسندگان
1 دانشگاه تبریز
2 هیئت علمی دانشگاه
چکیده
در مقاله‌ی حاضر به بررسی تغییر ضریب اصطکاک که یکی از پارامترهای اصلی و مهم در پدیده‌ی خستگی مالشی می‌باشد، پرداخته شده است. اندازه‌گیری ضریب اصطکاک به کمک دستگاه طراحی شده انجام گرفته است. مزیت استفاده از دستگاه طراحی شده این می‌باشد که دقت آن در اندازه‌گیری فشار تماسی و نیروی اصطکاکی و در نتیجه ضریب اصطکاک با حداقل خطا انجام می‌شود. آلیاژ مورد استفاده در این تست، آلیاژ آلومینیم 3T -2024 Al می‌باشد که یکی از آلیاژهای پرکاربرد در سازه‌های هوا فضایی است. در این پژوهش ضریب اصطکاک به صورت پارامتری که تابعی از بارهای عمودی و بارهای محوری سیکلی می‌باشد، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نکته‌ی مهم دیگر در انجام تست‌ها، تغییر تنش اصطکاکی در بارهای عمودی و بارهای محوری متفاوت می‌باشد که بررسی گردیده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که با افزایش بار عمودی، ضریب اصطکاک کاهش یافته است اما تنش اصطکاکی افزایش می‌یابد. تغییر تنش اصطکاکی پارامتری تعیین کننده در بررسی سایش ایجاد شده بین سطوح می‌باشد. از نتایج حاصل می‌توان در تحلیل‌های عددی نظیر تخمین عمر و یا پیش بینی محل شکست اتصالاتی همچون اتصالات دو لبه‌ی برشی که تحت خستگی مالشی می‌باشند، استفاده نمود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of Variation of Friction Coefficient and Frictional Stress Using a New Designed Device

نویسندگان English

Amin Rouzbeh 1
Tajbakhsh Navid Chakherlou 2
Hadi Taghizadeh 1
چکیده English

In this paper, the variation of coefficient of friction, which is one of the main and important parameters in fretting fatigue, has been investigated experimentally. Measuring of coefficient of friction has been performed with the designed device by the researchers. The advantage of using the above device is that it can almost accurately measure the contact pressure and friction force and thus the coefficient of friction. Al alloy 2024-T3 has been used as it is the frequently used alloy in aerospace structures. The coefficient of friction is considered here as a parameter which is a function of normal and cyclic axial load. Another important point in performing the test is the variation of frictional stress at different normal and axial loads which is measured. Results show that as the normal load increases, the coefficient of friction reduces but the frictional stress increases. Changing the frictional stress is the main parameter in investigating wear between interfaces. The above results can be applied in numerical analyses such as life prediction and/or predicting joints fracture section such as double shear lap joints which experience fretting fatigue.

کلیدواژه‌ها English

Friction coefficient
Fretting fatigue
Contact pressure
Normal load
Axial load