مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تأثیر توزیع قطر قطرات در پیش‌بینی طول نفوذ مایع و بخار در اسپری دیزل

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی عددی اسپری تبخیری و غیر واکنشی دیزل در یک محفظه‌ی احتراق حجم ثابت با شرایط دمایی و فشاری بالا، به‌عنوان گام اولیه‌ی مهم در شبیه‌سازی احتراق سوخت مایع است. بدین منظور اثر توزیع قطر قطرات در محاسبه دو مشخصه کلیدی اسپری یعنی طول نفوذ مایع و طول نفوذ بخار به کمک نرم‌افزار متن‌باز اپن‌فوم بررسی‌شده است. جهت تعیین تأثیر توزیع قطر قطرات، سه توزیع مختلف با قطرهای در محدوده‌ی 100 الی 0.25 میکرومتر در نظر گرفته‌شده و طول نفوذ مایع و بخار برای هر حالت جداگانه محاسبه‌شده است. جهت صحت‌سنجی نتایج از داده‌های تجربی منتشرشده توسط آزمایشگاه ملی سندیا استفاده‌شده است. نتایج شبیه-سازی نشان می‌دهد که توزیع قطر قطرات اثر بسیار قابل‌توجهی بر پیش‌بینی طول نفوذ مایع دارد، به‌نحوی‌که باعث پیش‌بینی بیش از دو برابری طول نفوذ مایع می‌گردد، درحالی‌که اثر آن بر روی طول نفوذ گاز ناچیز است. همچنین استفاده از توزیع قطر قطرات هم‌اندازه با قطر نازل سبب پیش‌بینی غیر فیزیکی طول نفوذ مایع می‌شود. این امر می‌تواند منجر به پیش‌بینی غیر فیزیکی برخورد اسپری به پیستون و دیواره‌ی سیلندر‌ شده و در محاسبه‌ی غلظت هیدروکربن‌های نسوخته و همچنین بازده موتور تأثیر بگذارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of droplet size distribution effect in prediction of liquid and vapor penetration length in the diesel spray

نویسندگان English

Ehsan Mohammadian Esfahani 1
Kiumars Mazaheri 2
Hadi Pasdar Shahri 1
2 Tarbiat Modares University
چکیده English

The aim of this study is numerical investigation of a evaporating and non-reacting diesel spray operating in a high pressure and high temperature constant volume combustion chamber, as an essential step in simulation of liquid fuels combustion. To this end, the impact of droplets diameter distribution on estimating two critical characteristic parameter i.e. liquid and vapor penetration lengths is studied using the open-source OpenFOAM code. In order to determine droplets diameter distribution effect, three different distribution ranging from 0.25-100 micron is chosen and the liquid and vapor penetration lengths are individually calculated for each distribution. The results are validated against the experimental data published by Sandia National Laboratory. The results show while the droplets diameter distribution has a remarkable effect on the predicted value of the liquid length, so that leads to overestimate liquid penetration lengths up to more than two times; its effect on the vapor length prediction is negligible. Also assuming a nozzle diameter distribution leads to non-physically increase in the value of liquid length. This non-physically prediction may lead to misleading prediction of spray impingement to piston and the cylinder walls resulting an error in unburnt hydrocarbons concentration as well as the engine efficiency estimation.

کلیدواژه‌ها English

Diesel fuel
droplet diameter distribution
Penetration length
Sauter mean diameter