مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی آزمایشگاهی جریان الکترو-اسمز در اثر جریان و رطوبت گازهای ورودی به پیل ‏سوختی تک‌سلولی‎ ‎غشاء پلیمری

نویسندگان
1 دانشجوی دکترای فردوسی مشهد
2 دانشگاه فردوسی مشهد
3 هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
در پژوهش حاضر، رطوبت نسبی گازها در یک پیل سوختی با غشاء مبادله‌کننده پروتون تغییر داده شد و اثر آن بر جریان الکترو-اسمز بررسی گردید. با تغییر رطوبت در دو ‏طرف پیل سوختی و استفاده از معادلات تعادل آب، مقادیر جریان الکترو-اسمز، ضریب الکترو-اسمز و درگ خالص در رطوبت‌های مختلف به دست آمد. نتایج نشان ‌داد که ‏تغییرات الکترو-اسمز بر حسب رطوبت آند و کاتد تا یک رطوبت خاص به صورت خطی تغییر می‌کرد و بعد از آن تغییر زیادی مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد که ‏تغییر رطوبت آند اثر مطلوب‌تری نسبت به تغییر رطوبت کاتد داشت. برای مثال، در رطوبت 70 درصد آند و 35 درصد کاتد با جریان 5 آمپر مقدار جریان الکترو-اسمز برابر ‏با 6-10×66639/2 مول بر سانتی‌متر مربع بر ثانیه به دست آمد، درحالی‌که در رطوبت 70 درصد کاتد و 35 درصد آند با همان جریان برابر با 6-10×56418/2 مول بر ‏سانتی‌متر مربع بر ثانیه ثبت شد. نتایج نشان ‌داد که تغییرات ضریب الکترو-اسمز بر حسب رطوبت نیز به صورت خطی تغییر می‌کرد. همچنین معلوم شد که تغییر جریان ‏پیل سوختی اثر چندانی بر نمودارهای ضریب الکترو-اسمز ندارد‎.‎‏ محدوده تغییرات ضریب الکترو-اسمز بین 636001/0 تا 632476/1 به دست آمد که با اعداد موجود در ‏مقالاتی که در این زمینه ارائه شده است، مطابقت خوبی داشت. همچنین، تغییرات درگ خالص برحسب رطوبت‌ بررسی شد و مشخص گردید که درگ خالص برحسب ‏رطوبت کاتد به صورت خطی با شیب مثبت تغییر می‌کرد اما تغییرات برحسب رطوبت کاتد به صورت خطی با شیب منفی بود.‏
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental investigating of electro-osmotic flow in effect of current and ‎humidity of inlet gases into the single PEM fuel cell‎

نویسندگان English

Mohammad Gholizadeh 1
Mohsen Ghazikhani 2
Iman Khazaee 3
چکیده English

In this study, the relative humidity of the gases in the PEM fuel cell was changed and its effect on electro-osmotic flow was investigated. ‎By changing the humidity on both sides of the fuel cell and using the water balance equations, the values of the electro-osmotic flow, ‎electro-osmotic coefficient and net drag in different humidity levels were found. Results showed that variations of the electro-osmotic ‎flow changed linearly by anode and cathode humidity to the special humidity and after that not much variation was seen. In addition, the ‎results revealed that humidity change at anode had more desirable effect than the cathode. For example, at 70% anode humidity and 35% ‎cathode humidity with the current of 5A, the value of electro-osmotic flow was obtained as 2.66639E-06 mol/cm2.s, while in the former ‎‎35% and the latter 70% with the same current, this value was recorded as 2.56418E-06 mol/cm2.s. In addition, results showed that the‎‏ ‏variations of the electro-osmotic coefficient changed linearly by humidity. It was determined the current change of fuel cell has not so ‎effect on the curves of electro-osmotic coefficient. The electro-osmotic coefficients varied between 0.636001 and 1.632476, which were ‎in a good agreement with the values obtained in other related papers. In addition, the variations of the net drag in respect of humidity were ‎investigated, too. It was determined that the net drag changed linearly by the cathode humidity with positive slope, but its variations by ‎the anode humidity were linearly with negative slope.‎

کلیدواژه‌ها English

fuel cell
Relative humidity
Water balance
Electro-osmotic flow
Net drag