مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل تجربی و عددی ضربه روی ورق های فولادی انحنادار

نویسندگان
1 دانشجوی دکترا مکانیک
2 استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
در این تحقیق رفتار ورق فولادی و همچنین اثر انحنای آن در بهبود خواص ضربه ای بصورت تجربی و عددی بررسی شده است . برخورد در سه سطح انرژی مختلف صورت گرفته و در روش تجربی آزمایشات با استفاده از دستگاه سقوط آزاد وزنه انجام شده است . به منظور بررسی اثر انحنای ورق فولادی بر روی تغییر شکل ماندگار و شتاب ضربه زننده در طی فرآیند برخورد؛ نمونه های آزمایشی در سه انحنای مختلف تهیه شده و با استفاده از فیکسچرهای مناسب آزمایش ضربه در سه سطح انرژی مختلف (سه ارتفاع سقوط آزاد) انجام شده است. دو پارامتر مهم ، شامل تغییر شکل ماندگار ورق و همچنین شتاب ضربه زننده در لحظه شروع برخورد تا زمان توقف کامل قطعه ، با روش عددی محاسبه شده و نتایج عددی با اندازه گیری های تجربی مقایسه گردیده است. نتایج هر دو روش تجربی و عددی ، نشان می دهد با افزایش شعاع انحنای ورق ، مقدار حداکثر تغییر شکل ماندگار کاهش یافته ولی شتاب برخورد افزایش می یابد. البته با افزایش بیشتر شعاع ورق (نزدیک شدن رفتار قطعه به ورق مسطح) حداکثر شتاب ضربه زننده و همچنین حداکثر تغییر شکل ماندگار، ثابت می مانند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental and numerical analysis of impact on steel curved panels

نویسندگان English

Ahmad Bidi 1
Gholam Hossein Liaghat 2
Cholam Hossein Rahimi 2
چکیده English

The low velocity impact behavior of steel panel with different curvature is investigated experimentally. Numerical analysis is used for test results verification. In experimental method drop impact test apparatus is used so three different height for falling weight is considered. Also three different panel curvatures for experiment are used. Two important parameters measured are maximum acceleration and maximum plastic deformation of panel. A high speed accelerometer is used for measuring the impactor acceleration. Also the permanent plastic deformation is measured with numerical measurement system attached to the drop test apparatus.Experimental analysis with three different radius of curvature is modeled with numerical analysis, the numerical analysis is used for further panel curvatures so the panel behavior is estimated in a wide range of panel curvatures. The results in numerical analysis and test (if available) show good agreement when compared together. the results show that increasing the panel radius of curvature will increase impactor acceleration and will decrease the plastic deformation of panel, but if the radius of curvature is increased more and more, then the impactor acceleration will not increase further and will be nearly constant, on the other hand plastic deformation of the panel will not be increased further, when the panel radius of curvature is increased more.

کلیدواژه‌ها English

Steel panel
Radius of curvature
Drop test
plastic deformation