مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی اثر موقعیت دریچه های خروجی آلودگی بر کاهش آلاینده در پارکینگ های بسته

نویسندگان
1 دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس
2 هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
3 هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
قرارگیری صحیح دریچه‌های خروجی آلاینده، نقش مهمی در افزایش کیفیت هوا و کاهش میزان آلودگی در پارکینگ های بسته دارد. در مقاله حاضر، اثر موقعیت و ارتفاع دریچه های خروجی آلودگی و ابعاد پارکینگ بر کیفیت هوای داخلی با استفاده از شبیه سازی عددی بررسی شده است. معادلات بقا با استفاده از حلگر ری اکتینگ فوم در نرم افزار اپن فوم حل شده اند. در مرحله اول به منظور اعتبارسنجی روش حل، جریان آلودگی در یک پارکینگ شبیه سازی شده و نتایج حل با نتایج اندازه گیری تجربی مقایسه شده است. در مرحله بعد اثر موقعیت دریچه های خروجی آلودگی بر افزایش کیفیت هوای داخلی پارکینگ مورد بررسی قرار گرفته و با دیگر روش های افزایش کیفیت هوای داخلی پارکینگ مقایسه شده است. نتایج حاصل از حل عددی بیانگر این است که قرارگیری دریچه های ورودی هوا و خروجی آلودگی در دورترین فاصله از هم در پارکینگ و قرارگیری دریچه های خروجی آلودگی در بازه ارتفاعی بهینه باعث افزایش کیفیت هوای داخلی پارکینگ شده است. در این مقاله، نمودار غلظت منوکسیدکربن در ارتفاع های مختلف بیان شده و با استفاده از آن بازه ی بهینه برای ارتفاع دریچه های خروجی آلاینده پیشنهاد شده است. همچنین اثر ابعاد پارکینگ برای استفاده از جت فن بررسی شده و نتایج بیانگر این است که جهت تهویه آلودگی در پارکینگ های با طول بیش از اندازه معیار، جت فن مورد نیاز است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation on effect of exhaust vents location on reduction of pollution in enclosed car parks

نویسندگان English

Javad Amnian 1
Mehdi Maerefat 2
Ghasem Heidarinejad 3
چکیده English

The correct placement of supply air inlets and pollution extraction outlets play an important role in increasing indoor air quality and reducing the amount of pollution in enclosed car parks. In this paper the effect of exhaust locations, exhaust height and parking dimensions on indoor air quality of car park is investigated with numerical simulation. For this purpose conservation equations are solved with openFoam. For validation, air flow and pollution is simulated in a simple car park and compared with experimental results. In the next section, the effect of exhaust vent locations on increasing indoor air quality is investigated and is compared with other solutions. The result of numerical simulation indicates that, if inlets and exhausts are located in end sides of car park and if exhaust vent locations are in the optimized height, the indoor air quality in the car park is increased.in this paper, the graph of CO concentration in different heights is explained and by using it, the optimum range for exhaust vent locations is proposed. Moreover the standard criteria for using jet fans is expressed and the results showed that, for ventilation of car parks with length more than criterion, jet fans should be used.

کلیدواژه‌ها English

Pollution dispersion
Numerical simulation
air inlet position
exhausts position
jet fan