مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

پیش بینی حد خم کاری لوله آلومینیومی8112 به کمک معیار گلویی در خم کاری کششی دورانی هیدرولیکی

نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2 استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
3 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد آیت الله آملی
چکیده
امروزه خم‌کاری کششی‌دورانی لوله‌های جدارنازک در نسبت خم بحرانی یک فرایند تولیدی پرکاربرد در صنایع پیشرفته از جمله هوافضا و خودروسازی می باشد. بیضوی-شدن سطح مقطع و تغییرات ضخامت لوله از عیوب جدایی ناپذیر این فرایند بشمار می‌آیند. هدف از انجام این پژوهش، به دست آوردن کوچکترین نسبت خم و بیشترین فشارداخلی قابل اعمال در خم‌کاری کششی‌دورانی‌هیدرولیکی لوله جدارنازک آلومینیومی با آلیاژ 8112 به کمک معیارگلویی است. برای این منظور، کرنش معادل در ناحیه بحرانی انحنای خارجی خم، ملاک تعیین پارگی قرار گرفت. نتایج بدست‌آمده نشان داد که معیار گلویی انتخاب شده با حداکثر اختلاف 12.5% از تست تجربی، روش مناسبی جهت تعیین آغاز گلویی در خم‌کاری است. همچنین تاثیر نسبت خم و فشار داخلی بر بیضوی‌شدن سطح مقطع و تغییرات ضخامت، به کمک شبیه سازی در نرم‌افزار آباکوس و تست‌های تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. بر خلاف انتظار، محل بیضوی‌شدن بیشینه در سطح مقطع میانی خم نبوده و صرفنظر از میزان فشار داخلی و نسبت خم، در سطح مقطع با زاویه‌ تقریبا ̊33θ= رخ می‌دهد. کمترین مقدار بیضوی شدن قابل دستیابی در نسبت‌های خم 6.1، 8.1 و 2 به ترتیب 42.11%، 72.7% و 35.4% است. علاوه براین، نسبت خم و فشار داخلی اثر قابل توجهی بر کیفیت سطح مقطع لوله‌های خمیده دارند. بدین‌صورت که با افزایش نسبت خم و یا فشار، بیضوی‌شدن سطح مقطع و ضخیم‌شدگی دیواره لوله در انحنای داخلی خم کاهش می‌یابد. اما افزایش فشار بر خلاف افزایش نسبت خم، باعث افزایش نازک‌شدگی در انحنای خارجی خم می-گردد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Predicting the bending limit of AA8112 tubes using failure criterion in Hydro-Rotary draw bending process

نویسندگان English

Mehrdad Paluch 1
Majid Elyasi 2
Morteza Hoseinzadeh 3
چکیده English

Nowadays thin-walled tube rotary draw bending in small bending ratio is a production process widely used in advanced industries such as aerospace and automotive. Cross section ovality, wall thickness changing during tube bending are the main inevitable defects in this process. The purpose of this research is to obtain the smallest bending ratio and maximum pressure applicable in hydro-rotary draw bending of thin-walled aluminum alloy 8112 tube using failure criterion. For this purpose, the equivalent plastic strain at the critical extrados region used for necking prediction. Concluded results showed that this failure criterion by a maximum difference of 12.5% from experimental tests, is a useful method for predicting the necking onset in the bending process. Moreover, the effects of bending ratio and internal pressure on the defects such as cross section ovality and thickness changing are investigated with simulation in the ABAQUS software and experimental methods. The maximum ovality is not located at the mid-cross section of bent tube unexpectedly and regardless of the internal pressure and bending ratio, occurs at the cross-section with an angle of approximately θ=33°. The minimum achievable amounts of ovality at R/D1.6, R/D1.8 and R/D2 were 11.42%, 7.72% and 4.35% respectively. Furthermore, bending ratio and internal pressure had noticeable effects on the cross section of the bent tubes, so that as the bending ratio or pressure increased, cross-section ovality and the thickening of the tube wall at the intrados decreased, but contrary to bending ratio, as the internal pressure increased, extrados thinning increased.

کلیدواژه‌ها English

Hydro-Rotary draw bending
bending limit
AA 8112
FE simulation