مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

ارائه راهکار کاهش آلودگی و معیار سنجش جریان تهویه در پارکینگ ‌های بسته چندطبقه

نویسندگان
1 دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس
2 هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
3 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
مدیریت کیفیت هوا در پارکینگ‌های چندطبقه زیرزمینی دارای چالش‌های مهمی است که از جمله آنها می‌توان به افزایش غلظت آلودگی در طبقات مختلف و جابجایی آن بین طبقات اشاره کرد. در مقاله حاضر محاسبات سیستم تهویه در پارکینگ‌های چندطبقه انجام شده و اثر ارتفاع دریچه‌های ورودی هوا و خروجی آلاینده بر میزان آلودگی در طبقات و جابجایی آن بین طبقات با استفاده از شبیه‌سازی عددی بررسی شده است. همچنین معیار جدیدی جهت شناخت الگوی جریان در پارکینگ‌های بسته بیان شده است. جهت حل عددی، معادلات بقا با استفاده از نرم‌افزار اپن‌فوم حل شده‌اند. به منظور اعتبارسنجی حل عددی، جریان آلودگی در یک پارکینگ شبیه‌سازی شده و نتایج حاصل از آن با نتایج اندازه‌گیری تجربی مقایسه شده است. مقایسه نتایج بیانگر دقت خوب روش حل عددی است. پس از صحت سنجی، انواع متداول پارکینگ‌های چندطبقه معرفی شده و اثر ارتفاع دریچه‌های ورودی هوا و خروجی آلودگی و الگوی جریان بر میزان آلودگی پارکینگ‌ها بررسی شده است. نتایج بیانگر ایجاد بهترین الگوی جریان تهویه در پارکینگ‌های چندطبقه با قرارگیری دریچه‌های ورودی هوا در ارتفاع بی‌بعد 0.55 و دریچه‌های خروجی آلودگی در ارتفاع بی‌بعد 0.55 تا 0.7 بوده و از طرفی تغییر الگوی جریان باعث کاهش جابجایی آلودگی بین طبقات شده است. همچنین با استفاده از معیار جدید بیان شده در این مقاله، می‌توان سرعت توده‌ای جریان هوای ایده‌آل برای تولید جریان پیستونی در پارکینگ را بدست آورده و با استفاده از بهینه‌سازی موقعیت دریچه‌های ورودی هوای تمیز و خروجی هوای آلوده، جریان هوا در پارکینگ را به جریان پیستونی نزدیک نمود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Offering a method for reducing pollution and criterion for evaluation of ventilation flow in multilevel enclosed parking lots

نویسندگان English

Javad Amnian 1
Mehdi Maerefat 2
Ghasem Heidarinejad 3
چکیده English

The management of air quality in enclosed parking lots has many challenges such as increasing pollution concentration and pollution movement between floors. In this article, the complete calculation of ventilation system in multilevel parking lots is presented and the effect of supply and exhaust vents height on pollution concentration and movement is investigated by using numerical simulation. Also a new criterion for recognition of flow pattern is presented. In the numerical simulation, the conservation equations are solved by using openFoam. For validating the numerical simulation, the results are compared with available experimental results. The comparison of results is showed good accuracy of numerical simulation. After that, the common multilevel parking lots are introduced and the effect of supply and exhaust vent heights on the amount of pollution in these parking lots are investigated. The results showed that, if the supply vents are installed on the non-dimensional heights of about 0.55 and exhaust vents are installed on the non-dimensional heights of about 0.55 to 0.7, the best ventilation flow pattern in the multilevel parking lots is obtained. Furthermore, by using the novel method of this paper, the ideal bulk flow velocity for development of piston flow in parking lot is obtained and the flow pattern is tend to piston flow by optimizing the supply and exhaust vent heights.

کلیدواژه‌ها English

Pollution dispersion
Numerical simulation
air inlet position
exhausts position
jet fan