مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

طراحی استراتژیک سیستم‌های مکانیکی در فضای غیر همکارانه با استفاده از نظریه بازی

نویسندگان
1 دانشگاه گیلان
2 استاد دانشگاه گیلان
چکیده
طراحی سیستم‌های مکانیکی پیچیده معمولا شامل جنبه‌های متعدد وابسته به هم و همچنین توابع هدف متعارض می‌باشد که مستلزم تحلیل پیچیده و زمان‌بری در طول روند طراحی خواهد بود. طراحی بهینه چند جنبه‌ای یک روش طراحی سیستماتیک برای افزایش کارایی روند طراحی سیستم‌های مکانیکی پیچیده به ویژه در فضای طراحی غیر همکارانه می‌باشد. از طرف دیگر، نظریه بازی عبارت است از مجموعه ساختارهای ریاضی که به مطالعه تعاملات بین تصمیم‌گیرندگان منطقی و هوشمند می‌پردازد. در این تحقیق با توجه به شباهت و تناظر بین نظریه بازی و طراحی بهینه چند جنبه‌ای، یک رهیافت جدید مبتنی بر نظریه بازی برای حل مسائل بهینه‌سازی چند هدفی در فضای غیر همکارانه پیشنهاد و به کار برده می‌شود. در موقعیت‌هایی که حل دقیق مجموعه پاسخ منطقی بازیگران امکان‌پذیر نمی‌باشد، از برنامه‌ریزی ژنتیکی برای تخمین مجموعه پاسخ منطقی بازیگران استفاده شده است. علاوه بر این، روند یافتن نقطه یا نقاط تقاطع مجموعه پاسخ منطقی بازیگران در بازی‌های غیر همکارانه نش، در قالب یک روند کمینه‌سازی بیان شده است. کارایی چارچوب پیشنهادی با طراحی سه نمونه مطالعاتی در زمینه طراحی بهینه در فضای غیر همکارانه نشان داده شده است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که روش پیشنهادی توانایی تخمین مجموعه پاسخ منطقی بازیگران را داشته و همچنین امکان یافتن نقاط تعادل نش متعدد را زمانی که بیشتر از یک نقطه تعادل نش وجود دارد، فراهم می‌کند. همچنین روش پیشنهادی در تحقیق حاضر نتایج بهتری را در مقایسه با تحقیقات قبلی ارائه می‌کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Strategic design of mechanical systems in the non-cooperative environment using the game theory

نویسندگان English

Bahman Ahmadi 1
Nader Nariman-zadeh 2
Ali Jamali 1
چکیده English

The design of complex mechanical systems usually involves multiple mutually coupled disciplines and competing objectives which requires complicated and time-consuming interactive analysis during the design process. Multidisciplinary design optimization (MDO) is a systematic design methodology to improve the design efficiency of complex mechanical systems specifically in non-cooperative design environments. In the other hand game theory is set of mathematical constructs that study the interaction between multiple intelligent rational decision makers. In this paper, a new game theoretic approach is proposed and applied for multi-objective MDO problems in non-cooperative design environments, considering the intrinsic similarity between the MDO and game theory. In this way, genetic programming is used as a surrogate to construct the approximate rational reaction sets (RRS) of players. Furthermore, in order to find the intersection of RRS of players in Nash game models, an objective function is proposed which should be minimized. The effectiveness of the proposed framework is demonstrated by the design of three cases study in the field of engineering design optimization in non-cooperative environment. The results show that the presented approach is able to approximate complicated RRS, in addition has the ability to find multiple Nash solutions when the Nash solution is not a singleton and generally found solutions better than those reported in the literature.

کلیدواژه‌ها English

Mechanical design
Optimization
Genetic programming
game theory
decision making