مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی هندسه سطح مقطع قطعه کار در دما و خواص منطقه جوش آلیاژ آلومینیوم 7075-T6 در جوشکاری اصطکاکی دورانی

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
2 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده
در این مقاله به بررسی تأثیر هندسه سطح مقطع قطعه کار در جوشکاری اصطکاکی دورانی برای آلیاژ آلومینیوم 7075-T6 پرداخته‌شده است. جوشکاری از نوع اصطکاکی دورانی پیوسته بوده و قطعات موردبررسی دارای طول 75 میلی‌متر، و قطر 25 میلی‌متر بوده‌اند. جوشکاری اصطکاکی دورانی این آلیاژ تحت تغییر متغیرهای سرعت چرخشی (N) و زمان اصطکاکی (t1) در دو سطح و با ثابت نگه‌داشتن فشار اصطکاکی (P1)، فشار آهنگری (P2) و زمان آهنگری (t2) انجام گرفت. سرعت‌های چرخشی مورد انتخاب مقادیر 2000 دور بر دقیقه و 2500 دور بر دقیقه بوده و هندسه قطعات موردبررسی در سه شکل متفاوت در پیشانی قطعه کار و به‌صورت استوانه‌ای در نظر قرارگرفته است. نتایج حاصل از آزمایش‌ها و نتایج شبیه‏سازی حرارتی- مکانیکی با استفاده از روش المان محدود در ناحیه جوش مقایسه گردید. برای تأیید روش آنالیز و صحت نتایج شبیه‏سازی فرایند جوشکاری اصطکاکی، مقایسه‌ای بین نتایج شبیه‏سازی با نتایج آزمایشگاهی انجام شد و همسانی خوبی را نشان داد. نظر به این‏که نتایج تجربی متنوع، زمان‌بر و پرهزینه است، لذا تصمیم گرفته شد تا به‏کمک یک روش دیگر مثل شبیه‏سازی به‏کمک المان محدود، نتایج بیشتری ارائه گردد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد تغییر در هندسه سطح مقطع قطعه کار در استحکام کششی، طول قطعات و پلیسه تشکیل‌شده در ناحیه جوش یک عامل مؤثر بوده و با تغییر هندسه سطح مقطع قطعه کار، می‌توان خواص ناحیه جوش را بهبود بخشید. کلید‌واژگان ( جوشکاری اصطکاکی، سرعت دورانی، دما، المان محدود)
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of cross sectional geometry on temperature and properties of welded area in the rotational friction welding process for AL-7075-T6

نویسندگان English

Mehdi Zohoor 1
Seyed Masoud Seyed Amirkhani 2
1 University Faculty Member KNT University of Technology
چکیده English

In this paper, the effect of different workpiece geometries on the properties of welded Al-7075-T6 parts in rotational friction welding process has been investigated by using experimental and finite element approaches. Welding process is continuous drive friction welding. In this research, the samples diameter were selected equal to 25 mm and the samples length were selected equal to 75 mm. The process variables such as friction time (t1), forging time (t2), friction pressure (P1) and forging pressure (P2) where assumed to be constant, whereas, rotational speeds were variable and selected equal to 2000 rpm and 2500 rpm. Three cylindrical parts with different cross sectional geometries were adopted as three samples. Finally, to verify the accuracy of numerical analysis, the experimental and thermo-mechanical simulation results were compared and found a good agreement between them. Since, an experimental test is a time consuming and a costly process activity, it was decided to get more results by using an alternative method such as finite element simulation technique. Results of this study showed that changing in front geometric of workpiece is an effective factor for tensile strength, length of workpiece and generated flash in welded area and by changing this factor, properties of welded area can be improved.

کلیدواژه‌ها English

Friction Welding
Rotational speed
Temperature
Element Method